Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2022
2022-2076
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 352:
Vil ministeren oplyse, om der i forbindelse med trafikberegning af
Egholmforbindelsen er foretaget simuleringer eller vurdering af de
trafikale konsekvenser af kritiske situationer som eksempelvis tra-
fikuheld og længerevarende reparationer på den eksisterende Lim-
fjordstunnel? I bekræftende fald bedes ministeren fremlægge disse
vurderinger.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”I forbindelse med VVM-opdateringen er der ikke foretaget simule-
ringer mv. Generelt tager Landstrafikmodellen ikke højde for uheld
og hændelser, da de er svære at modellere både i omfang og hyppig-
hed. Vejdirektoratet har dog i en parallel beregning estimeret de
samfundsøkonomiske omkostninger ved større uheld/hændelser i
Limfjordstunnelen til at være i størrelsesorden 4-6 millioner pr. år.,
se
www.vd.dk/vvm/limfjorden/trafik/trafikale-haendelser.
Herudover har Vejdirektoratet under VVM-opdateringen haft et
samarbejde med Aalborg Universitet, som har analyseret, hvordan
hændelser som trafikuheld påvirker godstransport og hvad logistik-
virksomheder gør for at afbøde konsekvenserne af disse hændelser
med E45 i og omkring Limfjordstunnelen som eksempel. Universi-
tets undersøgelse viser blandt andet, at virksomhederne bruger
mange ressourcer på at begrænse risikoen for at blive forsinket. Et
uddrag af universitetets undersøgelse kan læses på
www.vd.dk/vvm/limfjorden/trafik/betydning-nordjyske-virksomhe-
der.”