Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2022
2022-2076
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 350:
Er ministeren enig i, at der med en trafikal efterspørgsel i Lim-
fjordstunnellen på ca. 75.000 køretøjer i døgnet, som svarer til ni-
veauet i 2014, opstår begyndende trængsel i morgen- og eftermid-
dagsmyldretiderne? Og er ministeren enig i, at der i år 2030 ved
Egholmforbindelsens åbning vil være trafikafvikling i Lim-
fjordstunnellen, som efter Vejdirektoratets vurdering svarer til si-
tuationen i 2014? Kan ministeren derfor bekræfte, at Egholmfor-
bindelsen, når den står færdig i 2030, kun aflaster Limfjordstun-
nellen i et sådant omfang, der på timebasis vil være begyndende
trængsel, men på 5 min basis egentlig trængsel/kødannelse i måske
20 minutter i myldretiderne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Trafikken gennem Limfjordstunnelen var i 2019 lidt over 86.000
pr. hverdagsdøgn (HDT), hvilket var en stigning fra ca. 72.000
HDT i 2014. Ifølge foreløbige trafiktal for 2022, så er trafikken tæt
på niveauet fra før Corona med over 85.000 HDT.
Ifølge trafikberegningerne, så vil trafikken gennem Limfjordstun-
nelen stige til ca. 96.000 HDT i 2030, hvis de nuværende forhold
bevares uændret. Når væksten ikke er større, skal det ses i lyset af,
at trafikken i myldretiden allerede i dag er tæt på kapacitetsgræn-
sen. Samlet forventes det, at trafikken falder til ca. 73.000 HDT
ved etablering af en 3. Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen, hvilket
svarer til en reduktion på 24 pct. Dermed vil trafikbelastningen på