Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. november 2021
2021-3159
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. oktober stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF)
Spørgsmål nr. 35:
Er ministeren enig i, at Bornholm får lov til at beholde færgen Ex-
press 1, også når den nye Express 5 kommer næste år, og hvad vil
ministeren gøre for at sikre dette, så transportkapaciteten til og fra
Bornholm sikres?
Svar:
Kapaciteten mellem Rønne og Ystad er fastlagt på baggrund af den
politiske aftale fra 2014 om færgebetjeningen af Bornholm mellem
den daværende regering (S og RV), V, DF, SF og K. Molslinjen lever
op til kapacitetskravet, som på maksimumskapacitetsdage hen-
holdsvis udgør 9.000 passagerer og 2.200 personbiler.
Derudover er Molslinjen forpligtet til at sikre, at der er en hurtig-
færge, der lever op den funktion som Molslinjen i sit tilbud beskri-
ver, at Max (Incat 91m) har fra driftsstart den 1. september 2018.
Molslinjen lever med den nuværende betjening op til kravene i
kontrakten.
Da Molslinjen bød ind på færgebetjeningen af Bornholm var det
med et bud, hvor færgerne Express 1 og Max skulle betjene ruten
mellem Rønne og Ystad. I 2023 øges kapaciteten, da Transportmi-
nisteriet og Molslinjen har aftalt, at verdens største hurtigfærge,
Express 5, indsættes i stedet for Express 1 mellem Rønne og Ystad.
Det vil øge kapaciteten med 68 biler og 400 passagerer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht