Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2561038_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2022
2022-2076
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 347:
Er det ministerens vurdering, at en Egholmforbindelse rent faktisk
løser de langsigtede trafikale udfordringer for Nordjyllands fremti-
dige udvikling, selvom Egholmforbindelsen primært vil fungere
som en omfartsvej for biler uden ærinde i Aalborg, så trafik med
ærinde i Aalborg by derfor fortsat vil benytte Limfjordstunnellen?
Og vil ministeren kommentere på kritikken fra Miljøstyrelsen ved-
rørende VVM-processen, som er fremført i artiklen ”Hård kritik fra
Miljøstyrelsen får ministerium til at udskyde lov om ny Limfjords-
forbindelse” fra Altinget.dk den 11. marts 2022 (www.altin-
get.dk/artikel/miljoestyrelsen-kritiserer-manglende-miljoevurde-
ringer-af-ny-limfjordsforbindelse)
?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der for så vidt an-
går de gennemførte trafikberegninger har oplyst følgende:
”Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse vil ikke kun være til gavn for
den regionale trafik i Nordjylland, men også for trafikken på de to
eksisterende fjordforbindelser i Aalborg. Trafikken gennem Lim-
fjordstunnelen vil eksempelvis blive reduceret med 24 pct. ved åb-
ningen af den nye fjordforbindelse. For trafikanter i de centrale og
vestlige dele af Aalborg og Nørresundby vil en 3. Limfjordsforbin-
delse medføre en betydelig reduktion i afstanden til motorvejsnet-
tet. De detaljerede resultater af trafikberegningerne kan
ses på:
www.vejdirektoratet.dk/vvm/limfjorden/trafik/trafikale-effekter.
Anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse forventes ligeledes at be-
grænse trafikvæksten på E45 gennem Limfjordstunnelen. Blandt
andet fordi den nye motorvej vest om Aalborg vil være i stand til at
optage en stor del af den fremtidige vækst i vejtrafikken over Lim-
fjorden. Dette vil være til gavn for bl.a. trafikanter med ærinde i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om det er ministerens vurdering, at en Egholmforbindelse løser de langsigtede trafikale udfordringer for Nordjyllands fremtidige udvikling, selvom Egholmforbindelsen primært vil fungere som en omfartsvej for biler uden ærinde i Aalborg, så trafik med ærinde i Aalborg by derfor fortsat vil benytte Limfjordstunnellen, til transportministeren
2561038_0002.png
Side 2/2
den østlige del af Aalborg, og hvor Limfjordstunnelen er det op-
lagte valg.”
Hvad angår artiklen i Altinget, kan jeg bekræfte, at der gennemfø-
res en såkaldt Natura 2000-konsekvensvurdering og supplerende
miljøkonsekvensvurderinger vedrørende grundvand og overflade-
vand (vandløb, søer og Limfjorden), før der fremsættes et lov-
forslag for en 3. Limfjordsforbindelse. Jeg kan ligeledes bekræfte,
at dette arbejde ikke forventes at forsinke selve etableringen af den
3. Limfjordsforbindelse, da anlægsarbejdet først er programsat til
2025.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen