Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2554508_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2022
Politikontoret
Ted Rosenbaum
2022-0032/45-0063
2371413
Besvarelse af spørgsmål nr. 343 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 343 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 17. marts 2022.
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil redegøre for politiets indsats og fremtidige aktiviteter for at opklare cykeltyverier, herunder overvejelser og udfordringer ved digitalt stelnummer og muligheden for at anvende gps-teknologi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 343 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for politiets indsats og fremtidige ak-
tiviteter for at opklare cykeltyverier, herunder overvejelser og
udfordringer ved digitalt stelnummer og muligheden for at an-
vende gps-teknologi?”
Svar
:
Der kan indledningsvis henvises til Justitsministeriets besvarelse af 20. de-
cember 2021 af spørgsmål nr. 126 (Alm. del) fra Folketingets Transportud-
valg, hvori der er nærmere redegjort for politiets indsats i forhold til at fo-
rebygge cykeltyverier.
Det fremgår bl.a. heraf, at de mobile politistationer er blevet anvendt til di-
alog med borgerne samt opfordring af anmeldelse af cykeltyverier. Endvi-
dere har der været inddragelse af lokalpolitiet, som via SSP-netværket har
opfordret skoler, fritidsklubber og gymnasier til at udsende information om
tyveri og hæleri af cykler til forældre via AULA og lignende kommunikati-
onsplatforme.
Det fremgår herudover af besvarelsen, at oplysninger relateret til et anmeldt
tyveri af en cykel i dag registreres i politiets cykelregister, hvorimod anden
kriminalitet registreres i POLSAS. En anmeldelse om cykeltyveri registre-
res først i POLSAS, hvis der identificeres en gerningsmand, der kan sigtes
for tyveriet eller brugstyveriet. Rigspolitiet har imidlertid besluttet, at an-
meldelser om cykeltyveri fremover også vil skulle registreres i POLSAS.
Der arbejdes på, at registreringen af cykeltyverier i POLSAS implementeres
i det første halvår af 2022. Det er i den forbindelse Rigspolitiets forventning,
at data om cykeltyverier ved registrering i POLSAS bedre vil kunne anven-
des til analyse og planlægning af målrettede indsatser på baggrund af f.eks.
udvikling i antallet af anmeldelser i et bestemt område (hot spot mv.).
I forlængelse af medieomtalen af Københavns Politis særlige indsats i fe-
bruar 2022 over for cykeltyverier og konstateringen af, at der ikke var det
fornødne lovgrundlag for en sådan indsats, har jeg anmodet mine embeds-
mænd om at indlede en dialog med Rigspolitiet med henblik på at vurdere,
om der kan være behov for en ændring af de lovgivningsmæssige rammer
for politiets arbejde i forhold til cykeltyverier.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om ministeren vil redegøre for politiets indsats og fremtidige aktiviteter for at opklare cykeltyverier, herunder overvejelser og udfordringer ved digitalt stelnummer og muligheden for at anvende gps-teknologi, til justitsministeren
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”For
så vidt angår muligheden for at indføre digitale stelnumre
til cykler via indbygget chip kan Rigspolitiet oplyse, at det føl-
ger af lov om mærkning af cykelstel m.v. (lovbekendtgørelse nr.
755 af 15. juli 2009), at enhver, der fremstiller eller indfører cy-
kelstel til Danmark, skal indgive anmeldelse herom til politiet.
Politiet tildeler herefter anmelderen et særligt mærke, som til-
lige med et fortløbende fabrikationsnummer og årstalsmærk-
ning for stellet skal indhugges eller på anden godkendt måde
påføres ethvert stel, inden dette forlader fabrikanten eller impor-
tøren.
Pligten til at indgive anmeldelse fremgår endvidere af bekendt-
gørelse nr. 4 af 7. januar 2009 om mærkning af cykelstel m.v.,
der mere detaljeret fastsætter, hvordan et stelnummer skal sam-
mensættes, mærkningen af cykelstel skal foretages mv. Heraf
fremgår, at politiet fører et register over alle anmeldte personer
og virksomheder med oplysning om de særligt tildelte mærker.
Det fremgår bl.a. også, at stelnummeret skal indhugges på ven-
stre side af sadelrøret eller kronrøret, idet rigspolitichefen dog
kan tillade, at stelnummeret påføres på anden måde end ved ind-
hugning.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at Politiets Administrative
Center (PAC) udsteder kendingsmærker til importører og fabri-
kanter, der sikrer, at flere importører eller fabrikanter ikke har
samme kendingsmærke. Herudover udleverer PAC individuelle
politistelnumre, så privatpersoner, der personligt har importeret
en cykel, kan få cyklen forsikret. PACs udstedelse af kendings-
mærker og politistelnumre foregår manuelt og understøttes af
dertil oprettede excel-arks.
Det er Rigspolitiets vurdering, at indførelsen af en ordning med
digitale stelnumre via indbygget chip i cyklens stel og mulighe-
den for at anvende gps-teknologi ikke vil kunne understøttes af
det nuværende set-up. Det vil derfor kræve en nærmere analyse
med henblik på at afdække bl.a. de it-tekniske forudsætninger
for at kunne vurdere, hvad det kræver at understøtte en sådan
ordning. Rigspolitiet har af ressourcemæssige årsager ikke i øje-
blikket mulighed for at igangsætte en sådan analyse i lyset af de
øvrige prioriterede politiske indsatser og initiativer i politiet.”
Side 3/3