Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2559458_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2022
2022-2026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 342:
Vil ministeren kommentere artiklen “Banedanmark registrerede
248 fejl på togoverskæringer i 2021” fra Fyens Stiftstidende den 15.
marts 2022 og herunder oplyse, hvornår der forventeligt er genop-
rettet en acceptabel teknisk standard på Svendborgbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark kan indledningsvist oplyse, at det er korrekt, at der
er registreret 248 fejl i overkørsler relateret til det gamle sikrings-
anlæg på Svendborgbanen i perioden 1. februar 2021 til 7. februar
2022. Der er i alt 30 overkørsler på Svendborgbanen, og der har
således i gennemsnit været otte fejl pr. overkørsel i perioden. De
registrerede fejl varierer i karakter og trafikal påvirkning.
Sammenlignes Svendborgbanen med andre enkeltsporede baner i
landet, som ligeledes er udstyret med de gamle sikringsanlæg, og
tages der højde for mængden af trafik, så er der ikke tale om et
unormalt højt niveau. Når sikringsanlægget fejler i det omfang,
skyldes det, at der er tale om et system, der er ud over sin levetid.
Det nye signalsystem forventes udrullet i 2. halvår 2025.
Problemstillingen er derfor ikke isoleret til Svendborgbanen, men
berører alle Banedanmarks strækninger med gamle sikringsanlæg.
Kombinationen af en enkeltsporet strækning og intensiv trafik på
Svendborgbanen betyder dog, at den trafikale påvirkning ofte er
forholdsvis stor på Svendborgbanen, når der opstår en sikringsfejl.
Kundepunktligheden på Svendborgbanen lå i perioden 1. januar til
31. marts 2022 på 87 pct., hvilket er under målet for hele året på
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen “Banedanmark registrerede 248 fejl på togoverskæringer i 2021 fra Fyens Stiftstidende den 15. marts 2022, til transportministeren
2559458_0002.png
Side 2/3
90,6 pct. Banedanmarks andel af irregulariteten udgør 4,9 pct.,
hvilket er inden for det fastsatte mål for Banedanmarks andel i pe-
rioden. Den resterende del vedrører forhold hos Arriva samt eks-
terne forhold, der i begge tilfælde bidrager til en højere grad af irre-
gularitet end målsat. Arriva bidrager i perioden med knap halvde-
len af (6,3 pct.) af irregulariteten på strækningen.
Banedanmark har på tværs af hele landet stort fokus på at be-
grænse antallet af fejl i de gamle sikringsanlæg frem mod udskift-
ning til nyt signalsystem. Det indebærer fx tre årlige eftersyn af
samtlige overkørselsanlæg. Herudover overvåger Banedanmark
fejludviklingen nøje med henblik på, at der kan prioriteres og
iværksættes særlige tiltag såsom større udskiftninger af komponen-
ter på fx overkørselsanlæg med mange fejl.
Banedanmark har som en del af dette den 2. februar 2022 udskiftet
et af de centrale relæer på overkørslen i Årslev. Efterfølgende er
der ikke registreret fejl på denne overkørsel. Alle overkørslerne på
Svendborgbanen overvåges sådan, at Banedanmark løbende kan
iværksætte særlige indsatser, hvor der observeres et unormalt højt
fejlniveau.
Derudover har Banedanmark iværksat følgende tiltag på Svend-
borgbanen:
Overkørsel 9 Fruens Bøge-Højby: Overkørslen påvirkes af
at ligge tæt på stationen. En del af sikkerhedsarkitekturen
er, at toget ikke skal holde for længe på perronen i forhold
til de fastlagte togveje på trinbrætter, så her er trafikal ad-
færd i togafviklingen en betydende faktor for mængden af
fejlrapporter. Der er blevet udskiftet 3 blinkrelæer.
Overkørsel 32 i Årslev: Der blev udskiftet et relæ i over-
kørslen. Siden udskiftningen har der ikke været fejl ved
overkørslen.
Overkørsel 39 Årslev-Ringe: Banedanmark har iværksat en
grundig gennemgang af overkørsel 39. Derudover er der
indsat en anden type pære i vejsignalerne.
Overkørsel 51a Ringe: Der er udskiftet et relæ i overkørs-
len.
Overkørsel 83 Stenstrup: Der er udskiftet batterier i over-
kørsel 83.
Overkørsel 108 Stenstrup-Svendborg: Der er indsat en an-
den type pære i vejsignalerne. Derudover er der skiftet et
bommedrev.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 342: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen “Banedanmark registrerede 248 fejl på togoverskæringer i 2021 fra Fyens Stiftstidende den 15. marts 2022, til transportministeren
2559458_0003.png
Side 3/3
Banedanmark har igangsat projektering og validering af reserve-
tråd for vejsignaler i andre overkørselsanlæg med mange fejl.
I den forbindelse skal det præciseres, at sikkerheden i systemet er
opbygget på en måde, der gør, at der udløses en fast sikkerhedspro-
cedure, hvis der opstår en sikringsfejl i en overkørsel. Denne proce-
dure omfatter både Banedanmark og jernbanevirksomhederne.
Sikkerhedsproceduren indebærer, at jernbanens sikringsanlæg helt
automatisk sørger for at advare lokomotivføreren. Lokomotivføre-
ren skal derefter standse før overkørslen, forsøge at sænke bom-
men manuelt og aktivere hornet. Derefter kan lokomotivføreren
langsomt køre hen over overkørslen. Ved overholdelse af denne
procedure opstår der ikke sikkerhedsmæssige hændelser ved fejl på
overkørselsanlæggene.
Banedanmark kan dog oplyse, at der i marts 2022 har været en sag,
hvor bommen i en overkørsel i Svendborg ikke sænkede sig, og
hvor lokomotivføreren ikke handlede i overensstemmelse med den
fastlagte sikkerhedsprocedure. Banedanmark har på baggrund
heraf oprettet en sag i Banedanmarks hændelseshåndteringssy-
stem og har desuden taget kontakt til togoperatøren for at sikre, at
sikkerhedsproceduren altid følges.”
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg ser på problemerne med Svendborg-
banen med stor alvor og følger udviklingen meget tæt. Jeg har i
den forbindelse bedt om, at den særlige task force, der er nedsat for
Svendborgbanen, indkaldes.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen