Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2022
2022-2026
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 342:
Vil ministeren kommentere artiklen “Banedanmark registrerede
248 fejl på togoverskæringer i 2021” fra Fyens Stiftstidende den 15.
marts 2022 og herunder oplyse, hvornår der forventeligt er genop-
rettet en acceptabel teknisk standard på Svendborgbanen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark kan indledningsvist oplyse, at det er korrekt, at der
er registreret 248 fejl i overkørsler relateret til det gamle sikrings-
anlæg på Svendborgbanen i perioden 1. februar 2021 til 7. februar
2022. Der er i alt 30 overkørsler på Svendborgbanen, og der har
således i gennemsnit været otte fejl pr. overkørsel i perioden. De
registrerede fejl varierer i karakter og trafikal påvirkning.
Sammenlignes Svendborgbanen med andre enkeltsporede baner i
landet, som ligeledes er udstyret med de gamle sikringsanlæg, og
tages der højde for mængden af trafik, så er der ikke tale om et
unormalt højt niveau. Når sikringsanlægget fejler i det omfang,
skyldes det, at der er tale om et system, der er ud over sin levetid.
Det nye signalsystem forventes udrullet i 2. halvår 2025.
Problemstillingen er derfor ikke isoleret til Svendborgbanen, men
berører alle Banedanmarks strækninger med gamle sikringsanlæg.
Kombinationen af en enkeltsporet strækning og intensiv trafik på
Svendborgbanen betyder dog, at den trafikale påvirkning ofte er
forholdsvis stor på Svendborgbanen, når der opstår en sikringsfejl.
Kundepunktligheden på Svendborgbanen lå i perioden 1. januar til
31. marts 2022 på 87 pct., hvilket er under målet for hele året på