Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. juni 2022
2022–2012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 338:
Vil ministeren oplyse det samlede antal årsværk af direkte ansatte
hos de regionale trafikselskaber i perioden 2017-2021, og herunder
redegøre for vækst i eventuel øget administration?
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at det er kommunerne og regio-
nerne, der sammen med deres regionale trafikselskab, er ansvar-
lige for at prioritere og planlægge den lokale bustrafik, jf. lov om
trafikselskaber. På den baggrund har Transportministeriet bedt
Trafikselskaberne i Danmark (TiD) om bidrag til besvarelsen af
dette spørgsmål. TiD oplyser følgende, som jeg skal henholde mig
til:
”Tabel 1: Årsværk direkte ansat i de regionale trafikselskaber
2017
Movia
BAT
Fynbus
Sydtrafik
Midttrafik
NT
Samlet
356,7
5,8
111,44
89,82
119,3
80,4
763,5
2018
360,8
3
100,92
89,2
122,9
81,3
758,1
2019
364,3
6
98,95
87,88
121
85,1
763,2
2020
373,9
4,2
96,8
86,71
121,7
87,1
770,4
2021
403,7
4,2
96,6
86,05
126,9
85,9
803,4
m
Anm.: Ærø, Fanø og Samsø er ikke en del af et regionalt trafikselskab, hvorfor de ikke er omfattet af
opgørelsen. BAT er uden flextrafik, da det samlede antal årsværk ikke kan opgøres for hele perioden.
Kilde: Trafikselskaberne i Danmark (TiD).
Fra 2017 til 2021 ses en samlet stigning med ca. 40 årsværk i tra-
fikselskaberne. Dette skyldes en lang række faktorer, særligt stig-