Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2594090_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. juni 2022
2022–2012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 334:
Vil ministeren i skematisk form oplyse de samlede årlige admini-
strative omkostninger i 2020 for hver af de regionale busselskaber
opgjort som alle omkostninger på nær honorar til driftsoperatører
fordelt: pr. busrute, pr. gennemført udbud og pr. unik passager?
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at det er kommunerne og regio-
nerne, der sammen med deres regionale trafikselskab, er ansvar-
lige for at prioritere og planlægge den lokale bustrafik, jf. lov om
trafikselskaber. På den baggrund har Transportministeriet bedt
Trafikselskaberne i Danmark (TiD) om bidrag til besvarelsen af
dette spørgsmål. TiD oplyser følgende, som jeg skal henholde mig
til:
”Der spørges til 2020, men nøgletallene i regnskabet for 2020 er
ikke dækkende i forhold til et normalår i den kollektive transport
pga. COVID-19 restriktioner og deraf følgende stærk påvirkning på
trafikselskabernes passagertal, som staten har kompenseret trafik-
selskaberne for, jf. aftale med KL og Danske Regioner. Trafikom-
fanget i 2020 blev efter opfordring fra bl.a. transportministeren
opretholdt, for at den kollektive transport kunne sikre understøt-
telse af samfundskritiske funktioner. Selskaberne har således op-
gjort tal for både 2019 og 2020, hvor 2019 er et normalår uden co-
rona, mens 2020 ikke er et normalt år på grund af corona.
Trafikselskaberne gør samtidig opmærksom på, at definitionen i
det stillede spørgsmål af administration som
”alle omkostninger
på nær honorar til driftsoperatører”,
jf. besvarelse af spørgsmål
333 (TRU alm. del) indeholder en lang række udgifter udover det,
der normalt er omfattet af en opgørelse af administrationsudgifter.
Omkostninger udover kørselsudgifter til driftsoperatører omfatter
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om ministeren i skematisk form vil oplyse de samlede årlige administrative omkostninger i 2020 for hver af de regionale busselskaber opgjort som alle omkostninger på nær honorar til driftsoperatører fordelt: pr. busrute, pr. gennemført udbud og pr. unik passager, til transportministeren
2594090_0002.png
Side 2/3
således udgifter til bl.a. billetterings- og rejsekortudstyr, stoppe-
stedsvedligehold, udgifter til drift af Rejsekort og Rejseplan A/S
osv. Af trafikselskabernes samlede udgifter udgør
kørselsudgifter
til driftsoperatører
typisk 85-90 pct., mens administrationsudgifter
så som løn, husleje, IT etc. samlet udgør ca. 5 pct.
Tabel 1: Trafikselskabernes omkostninger eksklusive honorar til
driftsoperatører for bus opgjort pr. køreplantime og pr. påstiger,
2019.
FynBus
Alle omkostninger på nær
honorar til driftsoperatører
(1.000 kr.)
Pr. køreplantime (kr.)
Pr. påstiger (kr.)
126
5,3
104
3,5
121
2,7
113
4,9
94
5,2
77.403
Midttrafik
196.681
Movia
511.137
NT
103.384
Sydtrafik
79.241
m
Anm.: BAT indgår ikke i tabellen, da BAT indgår organisatorisk i Bornholms Regionskommune, og
derfor ikke er sammenlignelig med de øvrige trafikselskaber. Endvidere indgår heller ikke de tre ud-
meldte økommuner, Ærø, Fanø og Samsø.
Kilde: Trafikselskaberne i Danmark (TiD).
Tabel 2: Trafikselskabernes omkostninger eksklusive honorar til
driftsoperatører for bus opgjort pr. køreplantime og pr. påstiger,
2020.
FynBus
Alle omkostninger på nær
honorar til driftsoperatører
(1.000 kr.)
Pr. køreplantime (kr.)
Pr. påstiger (kr.)
122
7,9
106
5,0
131
4,5
121
8,7
89
7,4
74.726
Midttrafik
197.447
Movia
NT
Sydtrafik
74.101
535.024 110.358
m
Anm.: BAT indgår ikke i tabellen, da BAT indgår organisatorisk i Bornholms Regionskommune, og
derfor ikke er sammenlignelig med de øvrige trafikselskaber. Endvidere indgår heller ikke de tre ud-
meldte økommuner, Ærø, Fanø og Samsø.
Kilde: Trafikselskaberne i Danmark (TiD).
Det bemærkes, at tallene i tabel 1 og 2 ikke er egnede til at vise om-
kostningseffektiviteten hos trafikselskaberne. Den kollektive trans-
port i et givent område udgør et samlet kollektivt transportsystem,
som er forskelligt påvirket af trængsel, indbyggertæthed, kapacitet
i det samlede kollektive transportsystem mv. Rammevilkår, geo-
grafi og volumen påvirker omkostningerne:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 334: Spm. om ministeren i skematisk form vil oplyse de samlede årlige administrative omkostninger i 2020 for hver af de regionale busselskaber opgjort som alle omkostninger på nær honorar til driftsoperatører fordelt: pr. busrute, pr. gennemført udbud og pr. unik passager, til transportministeren
2594090_0003.png
Side 3/3
Omkostning pr. passager i større byer vil typisk være lavere
end i mindre byer og landområder, da der oftest er flere pas-
sagerer på bussen.
Busdriften påvirkes af, hvorvidt driften er planlagt ud fra en
forsynings- eller serviceforpligtelse snarere end at optimere
antallet af passagerer.
Omkostningen ved kørsel på veje med trængsel i store bus-
ser bliver alt andet lige højere end at køre med små busser
på veje uden trængsel.
Trafikselskaberne har ikke opgørelser, der viser data for
udgifter
fordelt pr. udbud.
Der opgøres ikke udgifter fordelt pr. busrute, men i stedet opgøres
udgifter pr. køreplantime, hvilket giver et mere retvisende nøgletal,
idet antal køreplantimer er et mål for driftsomfanget.
Der opgøres ikke unikke buspassagerer, men i stedet er udarbejdet
en opgørelse over udgifter pr. påstiger. Dette skyldes, at trafiksel-
skaberne opgør antal påstigninger, men ikke unikke passagerer.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen