Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. juni 2022
2022–2012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 333:
Vil ministeren skematisk oplyse de samlede årlige administrative
omkostninger for hver af de regionale trafikselskaber de seneste
fem år, opgjort som alle omkostninger på nær honorar til drifts-
operatører?
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at det er kommunerne og regio-
nerne, der sammen med deres regionale trafikselskab, er ansvar-
lige for at prioritere og planlægge den lokale bustrafik, jf. lov om
trafikselskaber. På den baggrund har Transportministeriet bedt
Trafikselskaberne i Danmark (TiD) om bidrag til besvarelsen af
dette spørgsmål. TiD oplyser følgende, som jeg skal henholde mig
til:
”Den valgte definition af administration som ”alle
omkostninger
på nær honorar til driftsoperatører”
indeholder en lang række ud-
gifter udover det, der normalt er omfattet af en opgørelse af admi-
nistrationsudgifter. Omkostninger udover kørselsudgifter til drifts-
operatører omfatter således udgifter til kørselssupport og passager-
service, som bl.a. dækker over billetterings- og rejsekortudstyr,
stoppestedsvedligehold, udgifter til drift af Rejsekort og Rejseplan
A/S etc. Af trafikselskabernes samlede udgifter udgør kørselsudgif-
ter til driftsoperatører typisk 85-90 pct., mens administrationsud-
gifter så som løn, husleje, IT etc. udgør ca. 5 pct.
For at der kan gives et mere retvisende svar på spørgsmålet har
trafikselskaberne derfor oplyst de samlede udgifter, og hvor stor en
andel der vedrører hhv. operatørudgifter, udgifter til kørselssup-
port og passagerservice samt administration.