Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2594048_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. juni 2022
2022–2012
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 333:
Vil ministeren skematisk oplyse de samlede årlige administrative
omkostninger for hver af de regionale trafikselskaber de seneste
fem år, opgjort som alle omkostninger på nær honorar til drifts-
operatører?
Svar:
Det kan indledningsvist oplyses, at det er kommunerne og regio-
nerne, der sammen med deres regionale trafikselskab, er ansvar-
lige for at prioritere og planlægge den lokale bustrafik, jf. lov om
trafikselskaber. På den baggrund har Transportministeriet bedt
Trafikselskaberne i Danmark (TiD) om bidrag til besvarelsen af
dette spørgsmål. TiD oplyser følgende, som jeg skal henholde mig
til:
”Den valgte definition af administration som ”alle
omkostninger
på nær honorar til driftsoperatører”
indeholder en lang række ud-
gifter udover det, der normalt er omfattet af en opgørelse af admi-
nistrationsudgifter. Omkostninger udover kørselsudgifter til drifts-
operatører omfatter således udgifter til kørselssupport og passager-
service, som bl.a. dækker over billetterings- og rejsekortudstyr,
stoppestedsvedligehold, udgifter til drift af Rejsekort og Rejseplan
A/S etc. Af trafikselskabernes samlede udgifter udgør kørselsudgif-
ter til driftsoperatører typisk 85-90 pct., mens administrationsud-
gifter så som løn, husleje, IT etc. udgør ca. 5 pct.
For at der kan gives et mere retvisende svar på spørgsmålet har
trafikselskaberne derfor oplyst de samlede udgifter, og hvor stor en
andel der vedrører hhv. operatørudgifter, udgifter til kørselssup-
port og passagerservice samt administration.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren skematisk vil oplyse de samlede årlige administrative omkostninger for hver af de regionale trafikselskaber de seneste fem år, opgjort som alle omkostninger på nær honorar til driftsoperatører, til transportministeren
2594048_0002.png
Side 2/3
Samlet for trafikselskaberne fremgår en stigning i udgifter til admi-
nistration på 9,4% fra 2017 til 2021 i løbende priser. Det svarer i fa-
ste priser til en stigning i perioden på 2,7%. I denne periode har
trafikselskaberne på vegne af regionerne fået et større ansvar for
banetrafik i forbindelse med overtagelsen af den regionale togdrift
i Nordjylland fra DSB, og et enkelt sted er der åbnet en letbane.
Endelig har der i perioden været vækst i flextrafikken. Hertil har
indførelsen af ny ferielov og indbetaling til feriefonden medført
ekstraordinære engangsudgifter til trafikselskaberne i enten 2020
eller 2021.
Tabel 1: Trafikselskabernes omkostninger fordelt på operatørud-
gifter, udgifter til kørselssupport og passagerservice samt admi-
nistration (mio. kr. i løbende priser).
Samlet for trafikselskaberne
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
Heraf administration
Årlig udvikling i PL fra Kommunernes lands-
forening (pct.)
Samlet udvikling i administration i faste priser
436
443
435
451
447
2017
9.370
8.212
727
436
2018
2019
2020 2021
9.854 10.301
8.588 9.016
792
473
1,9
808
477
1,7
9.857 10.040
8.616
792
449
1,3
8.819
774
447
1,5
m
Anm.: BAT indgår organisatorisk i Bornholms Regionskommune, og er derfor ikke er sammenligne-
lig med de øvrige trafikselskaber. De tre udmeldte økommuner, Ærø, Fanø og Samsø indgår ikke.
Udgifter til infrastruktur på baneområdet er medtaget under operatørudgifter. Hertil er Movias og
Midttrafiks udgifter til tjenestemandspensioner medtaget under kørselssupport og passagerservice.
Kilde: Trafikselskaberne i Danmark (TiD).
Tabel 1.1: Trafikselskabernes omkostninger fordelt på operatør-
udgifter, udgifter til kørselssupport og passagerservice samt ad-
ministration pr. trafikselskab (mio. kr. i løbende priser).
Movia
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
Heraf administration
Fynbus
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
1
Heraf administration
Midttrafik
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
2017
4.701
4.075
399
228
2017
668
569
42
57
2017
1.862
1.657
139
2018
4.859
4.202
430
227
2018
694
593
46
55
2018
2.006
1.789
142
2019
4.906
4.290
398
218
2019
669
568
48
54
2019
2.136
1.903
155
2020
4.806
4.154
410
242
2020
646
547
48
51
2020
2.111
1.872
157
2021
4.995
4.344
416
235
2021
691
581
56
53
2021
2.242
1.982
172
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 333: Spm. om ministeren skematisk vil oplyse de samlede årlige administrative omkostninger for hver af de regionale trafikselskaber de seneste fem år, opgjort som alle omkostninger på nær honorar til driftsoperatører, til transportministeren
2594048_0003.png
Side 3/3
Heraf administration
Sydtrafik
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
Heraf administration
Nordjyllands Trafikselskab
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
Heraf administration
BAT
Samlede udgifter
Heraf operatørudgifter
Heraf kørselssupport og passagerservice
Heraf administration
65
2017
931
832
59
39
2017
1.154
1.027
84
44
2017
54,9
51,7
3,6
3,3
75
2018
996
872
84
40
2018
1.239
1.103
88
48
2018
62,7
57,6
1,8
3,3
77
2019
1.007
882
85
40
2019
1.266
1.125
87
54
2019
56,2
50,0
2,3
3,9
82
2020
976
852
83
41
2020
1.265
1.118
94
54
2020
49,5
45,6
0,5
3,3
89
2021
977
858
77
42
2021
1.338
1.197
87
54
2021
58,1
53,7
1,2
3,2
m
Anm.: BAT indgår organisatorisk i Bornholms Regionskommune, og er derfor ikke er sammenligne-
lig med de øvrige trafikselskaber. De tre udmeldte økommuner, Ærø, Fanø og Samsø indgår ikke.
Udgifter til infrastruktur på baneområdet er medtaget under operatørudgifter. Hertil er Movias og
Midttrafiks udgifter til tjenestemandspensioner medtaget under kørselssupport og passagerservice.
Note: 1) I 2021 indgår investering i rejsekortudstyr til Odense Letbane på ca. 5 mio. kr. under kør-
selssupport og passagerservice for Fynbus.
Kilde: Trafikselskaberne i Danmark (TiD). ”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen