Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. marts 2022
2022-1989
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 331:
Flere transportvirksomheder i grænselandet passerer hver dag den
dansk/tyske grænse for at læsse eller losse ganske få kilometer syd
for grænsen. Som følge af Vejpakkens nye regler skal chauffører
manuelt registrere symbolet for det land, som de rejser ind i efter
at have krydset en medlemsstats grænse. Det betyder, at chauffører
på disse transporter skal holde ind mange gange i løbet af en dag
og ændre landekode, da reglerne betyder, at ændringen skal foregå
ved første stop på den nærmest mulige holdeplads ved eller efter
grænsen. Vil ministeren medvirke til, at tolkningen af disse regler
gør det muligt for chaufførerne af denne type kørsler, først at
ændre landekoden når de er fremme ved det sted, de skal læsse
eller losse?
Svar:
Jeg forstår principielt godt problemstillingen i de tilfælde, hvor en
chauffør kører i pendulfart over grænsen.
Det er imidlertid min forståelse, at lovgivningen på området ikke
tillader den efterspurgte fortolkning. Jeg henholder mig i så hen-
seende til følgende vurdering, som Færdselsstyrelsen har foretaget:
”Ifølge takografforordningen artikel 34, stk. 6 og 7, skal førere af
køretøjer med en analog eller digital takograf monteret registrere
nationalitetsmærket (landekoden) for det land, som føreren kører
ind i efter at have krydset en medlemsstats grænse, ved begyndel-
sen af førerens første stop i denne medlemsstat. Dette første stop
skal foretages på den nærmest mulige holdeplads ved eller efter
grænsen.
For så vidt angår reglerne om registrering af nationalitetsmærke
ved grænsepassage i takografforordningen, er der således tale