Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2549689_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1921
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 327:
Kan ministeren bekræfte, at Trafikstyrelsens direktør Carsten Falk
Hansen samt en medarbejder fra luftfartskontoret, på et møde den
30. marts 2021 blev forelagt kritik for Trafikstyrelsens ensidige
håndtering af banelyssagen, samt forevist dokumenterede informa-
tioner om sagen, som Trafikstyrelsen ikke selv havde kunnet læse
sig til?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet fora Trafikstyrelsen, der oplyser føl-
gende om mødet:
”Trafikstyrelsen kan bekræfte, at der den 30. marts 2021 blev af-
holdt et møde mellem styrelsens direktør og en tidligere medarbej-
der i Københavns Lufthavn om banelyssagen. Ved mødet deltog –
som referent – en af styrelsens jurister.
Mødet blev sat i stand på foranledning af en henvendelse fra den
tidligere medarbejder få dage før mødets afholdelse. Medarbejde-
ren havde valgt at henvende sig til styrelsen gennem styrelsens
whistleblowerordning, men da henvendelsens karakter ligger
udenfor ordningen, og da medarbejderen havde valgt ikke at være
anonym, blev der aftalt et virtuelt møde på grund af de dagældende
corona-retningslinjer. Da der ved henvendelsen blev udtrykt kritik
af styrelsens behandling af banelyssagen, valgte styrelsens direktør
selv at møde den tidligere medarbejder.
På mødet fik den tidligere medarbejder i Københavns Lufthavn lej-
lighed til at redegøre for egne synspunkter i sagen. Den tidligere
medarbejders synspunkter afspejlede de holdninger, som medar-
bejderen tidligere også havde kommunikeret i dagspressen. Medar-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om at bekræfte, at Trafikstyrelsens direktør Carsten Falk Hansen samt en medarbejder fra luftfartskontoret, på et møde den 30. marts 2021 blev forelagt kritik for Trafikstyrelsens ensidige håndtering af banelyssagen, samt forevist dokumenterede informationer om sagen, som Trafikstyrelsen ikke selv havde kunnet læse sig til, til transportministeren
2549689_0002.png
Side 2/2
bejderen fremviste under mødet forskellig dokumentation for Kø-
benhavns Lufthavns interne håndtering af sagen med henblik på at
underbygge medarbejderens kritik.
Det er styrelsens klare vurdering, at disse oplysninger og medar-
bejderens kritik er indeholdt og håndteret i de ændringer i lufthav-
nens styring ved kritiske situationer, som Københavns Lufthavn
har besluttet at ændre på baggrund af banelyssagen. Disse ændrin-
ger indgår i lufthavnens handleplan, der i alt omfatter 33 initiati-
ver. Handleplanen blev færdig i foråret 2020 – altså ca. ét år før
den tidligere medarbejders henvendelse til styrelsen.
Trafikstyrelsen har under hele banelyssagens forløb haft for øje, at
styrelsen - som landets flyvesikkerhedsmæssige myndighed – age-
rer autonomt i forhold til alle involverede parter. Styrelsen kan op-
lyse, at EU’s Luftfartsagentur (EASA) i oktober 2021 har gennem-
ført en inspektion i Danmark, hvori også håndteringen af den kon-
krete banelyssag blev vurderet, blandt andet i forbindelse med at
EASA konkret var på inspektion i Københavns Lufthavn, og der var
i den forbindelse ikke anledning til kritik af Trafikstyrelsens hånd-
tering af sagen.”
Med venlig hilsen
Trine Bramsen