Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
D
5. april 2022
J nr.
2022 - 1477
Transportudvalget har i brev af 9. marts stillet mig følgende spørgsmål 321 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål 321
Vurderer regeringen, at der vil være tilstrækkelige e-fuels til at møde den forven-
tede efterspørgsel fra indenrigsfly og færger? Forventes behovet dækket af dansk
produktion af e-fuels alene?
Svar
Indenrigsluftfartens og –søfartens efterspørgsel efter e-fuels i fremtiden er endnu
uvis. På nuværende tidspunkt forventes en øvre grænse for efterspørgslen på 10,3
PJ i 2030, der udgør det samlede forventede energiforbrug i de to sektorer,
jf. svar
på TRU alm. del – spm. 320.
Med
Aftale om udvik ling og fremme af brint og grønne brændstoffer
af 15. marts
2022 er aftaleparterne enige om, at Danmark skal sigte efter at bygge 4-6 GW elek-
trolysekapacitet i 2030. En anvendelse af elektrolysekapacitet på 4-6 GW til PtX-
brændstoffer, kan give en produktion i størrelsesordenen 4-5 gange det samlede
forventede indenlandske energiforbrug i luft- og søfarten i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Mulig brændstofproduktion i 2030
Forventet dansk energi-
forbrug i sektoren i 2030
8,1 PJ
2,2 PJ
Anvendelse
E-f uels til skibsf art (Brint, Ammoniak og E-metanol)
v ed 4-6 GW elektroly se
E-kerosen til luf tf art v ed 4-6 GW elektroly se
Brændstofproduktion
40 – 72 PJ
36 – 54 PJ
Anm.: Vurderingerne er behæftet med betydelig usikkerhed. Nye skøn for energiforbruget i 2030 vil blive
offentliggjort i den kommende Klimastatus- og Fremskrivning 2022.
Kilde: Energistyrelsen, Klimastatus- og Fremskrivning 2021
Det forventes, at PtX-brændstofferne vil blive handlet på et internationalt brænd-
stofmarked i lighed med brændstofmarkedet i dag. Producenter i Danmark vil derfor
ikke nødvendigvis afsætte produktionen i Danmark.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2