Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. oktober 2021
2021-2664
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. oktober 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 3:
Transportministeriet har tidligere opgjort, hvor meget drivhusgas-
udledningerne ville mindskes, hvis man etablerer en fast forbin-
delse over Kattegat. Vil ministeren oversende en opdateret udreg-
ning af dette efter Energistyrelsens nye skøn for antallet af biler på
vedvarende energi og aftalen om grøn omstilling af vejtransporten
fra december 2020?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Det fremgår af den strategiske analyse af en ren vejforbindelse
samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat fra
december 2018, at det er beregnet, at den samlede CO
2
-udledning
fra trafikken i perioden 2035-2080 forventes at blive reduceret
med ca. 0,7 mio. ton, hvis en Kattegatforbindelse bliver etableret
som en kombineret vej- og baneforbindelse, mens den samlede
CO
2
-udledning fra trafikken forventes at blive reduceret med ca.
0,6 mio. ton, hvis en Kattegatforbindelse bliver etableret som en
ren vejforbindelse. Beregningerne var baseret på Energistyrelsens
fremskrivning i ’Basisfremskrivning 2018’ om ca. 167.000 el- og
pluginhybridbiler i 2030, og herfra var elbilsalget fremskrevet på
baggrund af Bloombergs prognose for elbilsalget i EU ’Electric ve-
hicle outlook 2017’.
Baseret på Energistyrelsens seneste skøn på ca. 775.000 el- og
pluginhybridbiler i 2030 kan det beregnes, at en fast Kattegatfor-
bindelse forventes at medføre en samlet reduktion i CO
2
-udlednin-
gen fra den samlede trafik (vej, jernbane, færger og fly) på ca. 1,1
mio. ton CO
2
i perioden 2035-2080.”