Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2467163_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. oktober 2021
2021-2664
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. oktober 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 3:
Transportministeriet har tidligere opgjort, hvor meget drivhusgas-
udledningerne ville mindskes, hvis man etablerer en fast forbin-
delse over Kattegat. Vil ministeren oversende en opdateret udreg-
ning af dette efter Energistyrelsens nye skøn for antallet af biler på
vedvarende energi og aftalen om grøn omstilling af vejtransporten
fra december 2020?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”Det fremgår af den strategiske analyse af en ren vejforbindelse
samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat fra
december 2018, at det er beregnet, at den samlede CO
2
-udledning
fra trafikken i perioden 2035-2080 forventes at blive reduceret
med ca. 0,7 mio. ton, hvis en Kattegatforbindelse bliver etableret
som en kombineret vej- og baneforbindelse, mens den samlede
CO
2
-udledning fra trafikken forventes at blive reduceret med ca.
0,6 mio. ton, hvis en Kattegatforbindelse bliver etableret som en
ren vejforbindelse. Beregningerne var baseret på Energistyrelsens
fremskrivning i ’Basisfremskrivning 2018’ om ca. 167.000 el- og
pluginhybridbiler i 2030, og herfra var elbilsalget fremskrevet på
baggrund af Bloombergs prognose for elbilsalget i EU ’Electric ve-
hicle outlook 2017’.
Baseret på Energistyrelsens seneste skøn på ca. 775.000 el- og
pluginhybridbiler i 2030 kan det beregnes, at en fast Kattegatfor-
bindelse forventes at medføre en samlet reduktion i CO
2
-udlednin-
gen fra den samlede trafik (vej, jernbane, færger og fly) på ca. 1,1
mio. ton CO
2
i perioden 2035-2080.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil oversende en opdateret udregning af, hvor meget drivhusgasudledningerne ville mindskes, hvis man etablerer en fast forbindelse over Kattegat, efter Energistyrelsens nye skøn for antallet af biler på vedvarende energi og aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, til transportministeren
2467163_0002.png
Side 2/2
Resultaterne af den igangværende forundersøgelse foreligger
endnu ikke. Jeg henviser til min orientering af 28. september 2021
om, at der er igangsat en genberegning af den forventede trafik på
en fast Kattegatforbindelse, og at færdiggørelsen af forundersøgel-
sen derfor forventes at blive forsinket med nogle måneder.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht