Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2550120_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1687
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 292:
Vil ministeren medvirke til, at uddannelsesdirektivet
(2003/59/EF), som pålægger medlemslandene at tilrettelægge
obligatoriske efteruddannelseskurser hvert 5. år for chauffører,
tages op til revision, så der indføres en dispensationsordning for
medlemslandene, så ældre erfarne medarbejdere ikke behøver at
gennemføre kurset hvert femte år?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som er kommet
med følgende faglige vurdering:
”Det fremgår af den 5. betragtning i præamblen til uddannelses-
direktivet, at kravet om efteruddannelse navnlig tager sigte på at
forbedre færdselssikkerheden og chaufførens sikkerhed, herunder
i forbindelse med de operationer, chaufføren foretager, når køre-
tøjet holder stille.
For at sikre, at de chauffører, der allerede udøver deres erhverv,
bevarer deres kvalifikationsniveau, bør der stilles krav om, at de
regelmæssigt efteruddanner sig inden for de områder, der er væ-
sentlige for deres erhverv. Det fremgår af den 9. betragtning til
direktivet.
Ved direktivets udarbejdelse er der konkret taget stilling til, at ef-
teruddannelse bør være et krav for alle, der ønsker at opretholde
sine kvalifikationer, og at formålet med efteruddannelsen er at
uddybe og repetere nogle af emnerne fra listen i direktivets bilag
I, afdeling 1.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om ministeren vil medvirke til, at uddannelsesdirektivet (2003/59/EF), som pålægger medlemslandene at tilrettelægge obligatoriske efteruddannelseskurser hvert 5. år for chauffører, tages op til revision, så der indføres en dispensationsordning for medlemslandene, så ældre erfarne medarbejdere ikke behøver at gennemføre kurset hvert femte år, til transportministeren
2550120_0002.png
Side 2/2
Det fremgår endvidere af den 14. betragtning til direktivet, at
medlemsstaterne har mulighed for at afkorte eller forlænge fri-
sterne i forbindelse med, at en chauffør for første gang skal følge
en efteruddannelse. Efter den første efteruddannelse bør chauffø-
rer følge en efteruddannelse hvert femte år.
Direktivet giver ikke medlemsstaterne en direkte mulighed for at
indføre en dispensationsordning vedrørende kravet om efterud-
dannelse, men giver kun mulighed for en tilpasning i forhold til
fristerne i forbindelse med den første efteruddannelse.
For at overholde fællesskabsrettens principper finder direktivet
ikke anvendelse på førere af køretøjer, der anvendes til transport,
som anses for at have ringe indvirkning på færdselssikkerheden,
eller i tilfælde, hvor direktivets krav medfører en uforholdsmæs-
sig økonomisk eller social byrde. Det fremgår af 22. betragtning
til direktivet.
Det er Færdselsstyrelsens opfattelse, at den 22. betragtning er ud-
møntet i undtagelserne, der er oplistet i direktivets artikel 2. Hvis
det antages, at artikel 2 ikke er udtømmende, er det styrelsens op-
fattelse, at det resterende spillerum i forhold til undtagelser fra
direktivet må være begrænset i en sådan grad, at en dispensati-
onsordning for erfarne chauffører ikke kan rummes heraf.
Det er herefter Færdselsstyrelsens vurdering, at direktivet ikke
hjemler mulighed for at indføre en dispensationsordning i forhold
til kravet om efteruddannelse for erfarne chauffører i erhvervet.”
Som det også fremgår af styrelsens vurdering, er sigtet med efter-
uddannelseskurserne bl.a. at højne færdselssikkerheden, hvilket er
i alles interesse. Jeg henviser i den henseende til mit svar på TRU-
spørgsmål nr. 299 (alm. del). Et eventuelt forslag om justering af
direktivet vil skulle bæres med ind i næstkommende revision, som
så vidt vides ikke er planlagt endnu.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen