Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2549765_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. marts 2022
2022-1594
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF).
Spørgsmål nr. 276:
Vil ministeren oplyse, hvor langt regeringen er med en køreplan for
at evaluere rammerne for at afgøre tvister ved voldgiftssager med
entreprenører, der ikke har levet op til det forudsatte? Og hvad vil
regeringen stille op over for virksomheder, som eventuelt ikke le-
ver op til en af voldgiftsafgørelse?
Svar:
Transportministeriet har ikke kendskab til evalueringsinitiativer i
forhold til
rammerne for at afgøre tvister ved voldgiftssager med
entreprenører, der ikke lever op til det forudsatte.
Hvad angår entreprenørers opfyldelse af voldgiftsafgørelser frem-
går det af de almindelige betingelser indeholdt i aftalegrundlaget
mellem bygherrer og entreprenører (AB92, senere AB18), at Vold-
giftsnævnet for Byggeri og Anlæg fungerer som tvistløsningsforum
mellem parterne.
I de kontrakter, hvor AB-systemet er vedtaget uden fravigelser, er
parterne ved kontraktindgåelse således enige om, at eventuelle tvi-
ster, der kræver involvering fra tredjepart, vil blive håndteret gen-
nem voldgiftsretten. Det gælder også
mellem parterne på Niels
Bohr byggeriet
Som udgangspunkt vil en voldgiftsafgørelse ikke kunne ankes,
hvorfor afgørelsen er endelig og herefter kan fuldbyrdes. Voldgifts-
kendelser kan tvangsfuldbyrdes efter samme regler som domme, jf.
§ 38 i voldgiftsloven (lov nr. 553 af 24/06/2005).
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 276: MFU spm. om, hvor langt regeringen er med en køreplan for at evaluere rammerne for at afgøre tvister ved voldgiftssager med entreprenører, der ikke har levet op til det forudsatte, til transportministeren
2549765_0002.png
Side 2/2
Vedrørende den aktuelt verserende voldgiftssag på Niels Bohr byg-
geriet, har Bygningsstyrelsen oplyst mig følgende:
”Hvis en udenlandsk virksomhed ikke efterlever voldgiftskendelsen
- i dette tilfælde Inabensa fra Spanien – finder New York-konventi-
onen anvendelse. Konventionen er tiltrådt af mere end 160 stater,
herunder Spanien og Danmark, og er et sædvanligt og kendt
tvangsfuldbyrdelsesinstrument, som blandt andet bestemmer, at
enhver kontraherende stat – med de vilkår, som er fastsat i kon-
ventionen – skal anerkende voldgiftskendelser som bindende og
fuldbyrde dem i overensstemmelse med procesreglerne på det ter-
ritorium, hvor kendelsen påberåbes.
Såfremt Bygningsstyrelsen får medhold i voldgiftssagen mod
Inabensa, vil kendelsen kunne tvangsfuldbyrdes i Spanien via den
kompetente myndighed, i det omfang der findes aktiver, som kan
være genstand for retsforfølgelse.”
Jeg er blevet oplyst, at der inden for Transportministeriets ressort
ikke er konstateret nogen problemer i relation til at få virksomhe-
der til at leve op til voldgiftsafgørelser.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen