Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2544701_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0032/45-0061
2341946
Besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Transport-
udvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 23. februar 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at løse problemet med Politiets langsommelige behandling af fartbøder, til justitsmiisteren
Spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at der hos Politiet ligger en stak med
tusindvis af ikkeekspederede fartforseelser i form af nummer-
plader og førere, der er blitzet med fotovogne? Og hvis ja, finder
ministeren det så acceptabelt, at borgere derved oplever at få til-
sendt fartbødeforlæg næsten to år efter, at forseelsen har fundet
sted?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan henvise til Justitsministeriets brev af 24. ja-
nuar 2022 til Folketingets Retsudvalg om regeringens kom-
mende forslag om ændring af færdselsloven med henblik på
genoptagelse af den berostillede automatiske behandling af bø-
der udstedt til enkeltmandsvirksomheder i ATK-sagsbehand-
lingssystemet (Alm. del
bilag 122).
Det fremgår af brevet, at der fra den 1. februar 2015 og frem til
november 2018 gennem det automatiske trafikkontrolsystem
(ATKS) automatisk blev udstedt bødeforelæg til enkeltmands-
virksomheder, der stod som ejer af det køretøj, som blev benyt-
tet i forbindelse med en mindre hastighedsovertrædelse. Bøde-
forelæggene blev automatisk udstedt til enkeltmandsvirksomhe-
den, uanset dennes størrelse, selv om bødeforelæggene i visse
tilfælde i stedet burde have været udstedt til ejeren personligt.
Fra november 2018 og frem har denne proces derfor været sat i
bero.
Det fremgår yderligere af brevet, at berostillelsen af bødefore-
læg til de pågældende enkeltmandsvirksomheder har medført en
ophobning i antallet af bødesager. Fra 28. oktober 2018 til 9.
december 2021 er antallet af berostillede sager, hvori der ikke
er sket sigtelse, og hvor der ikke er foretaget anden sagsbehand-
ling, i alt 37.519. I en række af disse sager er der forløbet mere
end to år fra forseelsen til dags dato, og de er derfor forældede.
Endelig fremgår det af brevet, at regeringen til foråret i år for-
venter at fremsætte forslag om at ændre færdselsloven, så en-
keltmandsvirksomheder som sådan, uanset størrelse og organi-
sation, vil kunne pålægges et bødeansvar efter færdselsloven og
således omfattes af ordningen med betinget objektivt ansvar.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Politiets Administra-
tive Center er påbegyndt sagsbehandlingen af de berostillede
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre for at løse problemet med Politiets langsommelige behandling af fartbøder, til justitsmiisteren
bødeforelæg, som ikke er forældede. Politiets Administrative
Center har i den forbindelse oplyst, at sagsbehandlingen forven-
tes afsluttet inden udgangen af juni 2022.”
2.
Som anført i Justitsministeriets brev af 24. januar 2022 til Folketingets
Retsudvalg, er det afgørende, at færdselslovens regler overholdes, og at
dem, der overtræder reglerne, straffes.
Som det også fremgår af brevet, er det selvsagt stærkt beklageligt, at det
automatiske trafikkontrolsystem ikke har kunnet håndtere, om en bøde
skulle udstedes til ejeren personligt eller til virksomheden med den konse-
kvens, at bøden ikke er blevet opkrævet.
Regeringen har den 3. marts 2022 sendt et lovforslag i høring, som bl.a.
indeholder forslag om at ændre færdselsloven, så enkeltmandsvirksomheder
som sådan, uanset størrelse og organisation, vil kunne pålægges et bødean-
svar efter færdselsloven og således omfattes af ordningen med betinget ob-
jektivt ansvar. I overensstemmelse med det i brevet af 24. januar 2022 an-
førte forventer jeg fortsat at fremsætte dette lovforslag i løbet af foråret. Det
er min forventning, at der med ændringen vil blive skabt klarhed om retstil-
standen på området, og jeg håber i den forbindelse på bred opbakning til
forslaget fra Folketinget, så flest mulige bøder kan blive betalt så hurtigt
som muligt.
Som det yderligere fremgår af brevet af 24. januar 2022, skulle de berostil-
lede bødeforlæg, som ikke var forældede, genoptages. Det vil medføre, at
der i en periode vil blive sendt bødeforlæg til borgere, som har begået for-
seelsen for indtil for to år siden. Sådan må det nødvendigvis være, mens
puklen af gamle bødeforlæg afvikles, men derfor noterer jeg mig også med
tilfredshed, at Politiets Administrative Center inden udgangen af juni 2022
forventer at have afsluttet sagsbehandlingen af de bødeforlæg, der har været
stillet i bero.
Side 3/3