Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2534245_0001.png
Side 1 af 12
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål E
Samrådsspørgsmål E
Stillet til transportministeren:
Er ministeren tilfreds med byggeledelsen og fremdriften i
byggeriet af Niels Bohr Bygningen? Og hvornår forventer
ministeren, at byggeriet er færdigt, og hvad vil ministeren
gøre for at sikre, at byggeriet er færdigt til den nye forventede
dato?
Indledning
Tak for indkaldelsen til dette samråd.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at dette er et projekt,
som jeg også selv har fulgt med både undren og vantro. Et
projekt, som er løbet af sporet i et helt uhørt omfang, både når
det kommer til tid og økonomi. Det er i sagens natur dybt
utilfredsstillende, og jeg forstår så udmærket, at både
Folketinget, pressen, Rigsrevisionen og den brede offentlighed
viser interesse og stiller kritiske spørgsmål.
Før jeg forholder mig til den aktuelle status for byggeriet, vil jeg
derfor også gerne kort redegøre for baggrunden for de meget
betydelige problemer, projektet har haft – sådan som jeg har
fået det forklaret efter at jeg selv for nylig har overtaget
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 2 af 12
projektet. Der er her tale om en opfølgning på og uddybning af
de samråd og skriftlige orienteringer om projektet og dets
problemer, som min forgænger har stået for.
Baggrund for projektets problemer
Det blev som bekendt tilbage i 2017 besluttet, at Vejdirektoratet
skulle overtage bygherreansvaret for Niels Bohr Bygningen. Det
skete på baggrund af en kritisk ekstern revisionsrapport, der
bl.a. fremhævede, hvordan projektet så at sige er
født
med en
række centrale problemer.
For det første var projektets tekniske kompleksitet
undervurderet. Der har helt generelt nok været for stort fokus
på byggeriets arkitektoniske udtryk i stedet for at sikre en
hensigtsmæssig konstruktion i forhold til bygningens
komplekse tekniske funktionalitet som laboratoriebyggeri.
For det andet var projektet markant underbudgetteret. Det
oprindelige budget svarer, så vidt jeg forstår, vel nogenlunde til,
hvad vi i dag ville vurdere, at et almindeligt kontorbyggeri i
samme størrelse skulle koste. Det synes dermed åbenlyst, at et
komplekst laboratoriebyggeri ikke kan bygges for den pris.
For det tredje blev der under den oprindelige projektering
truffet beslutning om at reducere loftshøjderne med 30 cm.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 3 af 12
Målet var at opnå besparelser!
Højden blev taget fra etageadskillelserne. Dette har bevirket, at
de omfattende tekniske installationer i bygningen er blevet
komprimeret på meget begrænset plads, og det har været
medvirkende til, at det har vist sig nødvendigt at omprojektere
store dele af bygningen undervejs.
Samtidig betyder komprimeringen, at de fejludbedringer, der
efterfølgende har vist sig nødvendige, er vanskeligere og mere
tidskrævende at udføre. Eksisterende installationer må ofte
nedtages, genetableres, testes, og genidriftsættes som del af
udbedringsprocessen.
Beslutningen om den reducerede loftshøjde har dermed med al
sandsynlighed ført til større forsinkelser og langt større
omkostninger, end den besparelse, som ændringen skulle give.
For det fjerde blev der besluttet en uhensigtsmæssig
udbudsstrategi. Byggeriet er udbudt i otte entrepriser, hvor
entreprenørerne selv har haft til opgave at projektere og
koordinere indbyrdes. Det har medført, at forsinkelser hos én
entreprenør hurtigt medfører forsinkelser for flere
entreprenører, hvilket i sidste ende forlænger byggetiden
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 4 af 12
markant og samtidig gør det svært at placere ansvaret for
forsinkelserne.
I tillæg til disse ”medfødte” problemer, har byggeriet undervejs
mødt en række ekstraordinære udfordringer.
For det første er der oplevet helt usædvanlige svigt fra
entreprenører.
Det drejer sig først og fremmest om den spanske VVS- og
ventilationsentreprenør Inabensa, hvis arbejder havde
grænseflader til praktisk talt alle andre tekniske installationer i
bygningen. Inabensas arbejder var helt usædvanligt
fejlbehæftede, hvilket betød, at kontrakten blev ophævet, og at
det var nødvendigt at omgøre alle ventilationsarbejderne med
nye entreprenører.
Samtidig var det nødvendigt at indgå aftaler om yderligere
delentrepriser, hvilket har forstærket de førnævnte problemer
med koordination af arbejdet.
Et andet væsentligt svigt - som er det der fylder nu - er, at en
række entreprenører har udført fejlbehæftede brandlukninger i
et helt usædvanligt omfang. Brandlukninger er tætninger på alle
gennemføringer af rør, ledninger, ventilationskanaler og
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 5 af 12
lignende dér, hvor de er ført igennem bygningens brandsikre
vægge. Det gælder primært laboratorieafsnittene. Det har vist
sig nødvendigt at omgøre i alt ca. 10.000 brandlukninger.
10.000!
Bygningens brandlukninger har, efter hvad jeg har fået oplyst,
siden april 2019 været konstateret mangelfulde og fejlbehæftede
af bygherres tilsyn. Problemet er løbende blevet påtalt over for
entreprenørerne. De fleste entreprenører har dog ikke villet tage
ansvaret for at udbedre deres fejludførte arbejde.
Vejdirektoratet har derfor måttet lade disse fejl og mangler
udbedre på entreprenørernes regning. Til denne opgave er i alt
indhentet 4 specialistfirmaer.
En yderligere udfordring er, at der undervejs er besluttet en
række omfattende projektændringer på baggrund af ønsker fra
Københavns Universitet.
Væsentligst blev der tilbage i 2016 besluttet to større ændringer,
nemlig en ændring af ventilationskanaler fra stål til PVC samt et
skift af stinkskabsleverandør.
Ud over det uhensigtsmæssige i at foretage så store ændringer i
et igangværende byggeri, burde bygherren i begge tilfælde have
været bedre til at vurdere de reelle omkostninger ved disse store
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 6 af 12
ændringer. Det forhold har Rigsrevisionen kritiseret i sin
undersøgelse af byggeriet i 2020.
Endelig er projektet også undervejs blevet udfordret af
COVID19-krisen, der har medført reduceret bemanding i
perioder og forsinkede leverancer.
Projektets ledelse
Der spørges til, om jeg er tilfreds med Niels Bohr Bygningens
byggeledelse.
For Vejdirektoratet gælder det som bekendt, at styrelsen i
november 2017 blev pålagt det allerede dengang stærkt
problematiske byggeprojekt og formelt overtog det i marts
2018.
Det er overordnet mit indtryk, at Vejdirektoratet herefter har
været stillet over for en særdeles vanskelig opgave, blandt andet
som følge af de forhold omkring udbud og organisering af
projektet samt den fysiske indretning af byggeriet, som jeg
netop har redegjort for. Forhold som Vejdirektoratet ikke i
nævneværdigt omfang selv har haft mulighed for at påvirke.
Derfor handler det for mig at se lige nu først og fremmest om at
fokusere alle kræfter på at få færdiggjort byggeriet til
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 7 af 12
Københavns Universitet. Den opgave har jeg tillid til, at
Vejdirektoratet kan komme i mål med.
Mere fundamentale ændringer omkring organiseringen af
projektet vil på dette tidspunkt blot vil føre til yderligere
merudgifter og forsinkelser.
Som min forgænger tidligere har meldt ud, vil der, når projektet
er slut, blive foretaget en grundig evaluering af forløbet –
herunder af projektledelsens og bygherrens indsats. Dette med
henblik på at uddrage læring, så et forløb som dette aldrig
nogen sinde gentager sig i fremtiden. Det arbejde vil jeg lægge
vægt på bliver prioriteret.
Tidsplan
Jeg er ydermere blevet spurgt til byggeriets tidsplan.
På nuværende tidspunkt er cirka halvdelen af det ene
bygningsafsnit taget i brug af Københavns Universitet. Det er
den del af byggeriet, der primært huser undervisnings- og
kontorfaciliteter.
Lige nu er det, som jeg omtalte før, udbedringen af de forkert
udførte brandlukninger, der er afgørende for den forventede
overdragelsesdato for resten af byggeriet. Denne opgave har vist
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 8 af 12
sig langt mere tidskrævende end forventet. Det er der en række
årsager til:
For det første har entreprenørerne været lang tid om at skaffe
den forudsatte bemanding. Jeg er blevet oplyst, at det skyldes
mangel på arbejdskraft inden for byggeri generelt, og at der
først ved slutningen af 2021 blev opnået den forudsatte
bemanding. Herefter har den seneste corona-smittebølge igen
skabt væsentlige bemandingsmæssige udfordringer i nogle uger
hen over julen. For det andet blev det af entreprenørerne stillet i
udsigt, at hver af deres montører gennemsnitligt ville kunne
udbedre tre brandlukninger per dag. Den realiserede
udbedringskadence har dog været langt lavere – hovedsageligt
grundet de vanskelige adgangsforhold, der særligt er en
konsekvens af den tidligere nævnte reducerede loftshøjde.
Forsinkelserne har betydet, at der i november 2021 blev
udmeldt en udskydelse af færdiggørelsen til 1. juli 2022. Da der
blandt andet er en ophedet markedssituation indenfor bygge-
og anlægsbranchen og usikkerhed om COVID-19’s påvirkning af
bemandingen på byggeriet er der stadig risici, som skal
håndteres. Men Vejdirektoratet vurderer på nuværende
tidspunkt, at denne dato kan fastholdes.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 9 af 12
Jeg kommer – projektets historik taget i betragtning – ikke til at
sidde her i dag og udstede garantier for nogen dato. Det jeg kan
garantere er, at der fra Vejdirektoratets side vil være fuldt fokus
på, at de yderligere udfordringer, projektet måtte støde på,
løses, uden at det får afgørende betydning for bygningens
færdiggørelse. Og at jeg vil følge dette arbejde særdeles
grundigt.
Tiltag som skal sikre færdiggørelsestidspunktet
Til sidst er jeg spurgt til, hvad jeg som minister gør for at få
byggeriet færdigt.
Mit departement har i lang tid holdt et ekstra skarpt blik på
netop dette byggeprojekt og har siden juni 2021 afholdt
ugentlige møder med Vejdirektoratets anlægsdirektør om status
for byggeriets tidsplan, overdragelse til KU og økonomi.
Formålet med disse møder har været at sikre en tidlig
orientering af departementet om udviklingen i økonomi og
tidsplan med henblik på orientering af både minister og
Folketinget. Endvidere giver dialogen departementet mulighed
for at følge Vejdirektoratets styring af projektet tæt og for at
give input til løsning af projektets udfordringer.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 10 af 12
Transportministeriets departement har løbende på møderne
understreget over for Vejdirektoratet, at det har højeste
prioritet at blive ved med at afsøge mulighederne for at sikre
den størst mulige bemanding på arbejdet med
brandlukningerne og godkendelsen af de udbedrede lukninger,
så den bedst mulige fremdrift på færdiggørelsen sikres.
Dette tilsyn fra departementets side har jeg besluttet skal
opretholdes frem til projektets endelige overdragelse.
Som det fremgår af min forgængers orientering til
Transportudvalget fra 21. januar, har Vejdirektoratet ligeledes
igangsat en række initiativer for at kunne afslutte udbedringen
af byggeriets brandlukninger hurtigst muligt.
Vejdirektoratet har her involveret sig i både ledelsen af
entreprenørens medarbejdere og dennes udførelse i langt højere
grad, end der er normalt inden for byggeri. Som et konkret
eksempel kan jeg nævne, at direktoratets anlægsdirektør i
længere perioder har flyttet sin fysiske arbejdsplads til Niels
Bohr Bygningen. Desuden er enkelte mandskabshold hos
entreprenørerne på foranledningen af direktoratet blevet
hjemsendt som følge af manglende kvalitet i udførelsen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 11 af 12
Afrunding
Jeg vil gerne afslutte med igen at understrege, at forløbet
omkring Niels Bohr Bygningen i forhold til forsinkelser og
fordyrelser er i en klasse helt for sig, og at det selvfølgelig er
dybt utilfredsstillende.
Som nævnt tidligere vil mit departement iværksatte en analyse
af byggeriet når det står færdigt, så staten kan uddrage
læringspunkter fra det. Den analyse vil være en udbygning af
den eksterne revisionsrapport fra 2017 og vil også undersøge
bygherrens fejl.
Her og nu mener jeg dog, at det fulde fokus skal være på at få
færdiggjort byggeriet.
Det kan være svært at begribe det fulde omfang af denne
byggesags kompleksitet uden selv at have været ude at få syn for
sagn. Derfor skal Transportudvalgets medlemmer være mere
end velkomne til at besøge og inspicere byggeriet, såfremt I
måtte ønske det. Der skal i hvert fald stå en åben invitation
hertil.
Endelig skal jeg bemærke, at jeg er bekendt med, at
uddannelses- og forskningsministeren den 2. februar har været i
samråd og i den forbindelse har redegjort for nogen af de tanker
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 22/2-22 om Niels Bohr Bygningen, til transportministeren
Side 12 af 12
vi i regeringen har gjort om håndteringen af sagen i forhold til
Københavns Universitet. Jeg skal for så vidt angår disse
spørgsmål derfor henvise til uddannelses- og
forskningsministeren.
Afslutning
Tak for ordet.