Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2545244_0001.png
Transportministere n
Transportudvalget
Folketinget
1 8. marts 2022
2 022-1 480
Fr ederiksholms Kanal 27 F
1 220 København K
T elefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl ALT.
Spørgsmål nr. 265:
Kan ministeren redegøre for antallet og længden af de perioder,
hvor hele eller store dele af det statslige jernbanenet har været luk-
ket ned som følge af udefrakommende hændelser som storm eller
lignende i tidsperioden 1970 til nu?
Svar:
Spørgsmålet er forelagt Banedanmark, der oplyser følgende:
”Banedanmark har ikke oversigter, der viser det efterspurgte,
men kan generelt oplyse, at såfremt jernbaneinfrastrukturen vur-
deres at blive begrænset, f.eks. i form af storm eller vintervejr,
vurderer Banedanmark på baggrund af prognoser fra DMI og er-
faringer fra tidligere hændelser, hvorvidt der skal gennemføres I)
fuld drift, II) reduceret drift på dele af strækningerne eller III) to-
tal indstilling af togtrafikken.
Vurderingen foretages på baggrund af foruddefinerede bered-
skabsplaner for hhv. storm og sne. Hvad angår storm, initieres
vurderingen på baggrund af foruddefinerede risikoniveauer, som
er baseret på DMI’s stormvarsler. Heri indgår risiko for væltede
træer, svingninger i køreledninger og de højst tilladte vindstød,
hvorunder tog sikkert kan fremføres på infrastrukturen. Yder-
mere indgår en samlet vurdering af varsler for initiering af Ba-
nedanmarks beredskab, jernbanevirksomhedernes planlægnings-
horisont, samt i hvilket omfang passagererne skal informeres
forud for eventuelle ændringer i køreplanen. Slutteligt indgår en
vurdering af, i hvilket omfang en eventuel reduktion eller nedluk-
ning samlet set bidrager til en hurtigere genoptagelse af normal
drift i forhold til de givne varsler fra DMI.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 265: MFU spm. om ministeren kan redegøre for antallet og længden af de perioder, hvor hele eller store dele af det statslige jernbanenet har været lukket ned som følge af udefrakommende hændelser som storm eller lignende i tidsperioden 1970 til nu, til transportministeren
2545244_0002.png
Side 2/2
På baggrund af ovenstående vurderinger, forankret i hhv. storm-
og sneberedskaber, foretages en samlet vurdering af den samlede
køreplan med afsæt i sikkerhed, punktlighed og trafikinforma-
tion.
I forbindelse med stormen Nora, der fandt sted den 18.-19. fe-
bruar 2022, kan Banedanmark oplyse at nedlukningen betød, at
der var normal togtrafik to timer efter at Banedanmark genåb-
nede for togtrafik. Dette skyldes at Banedanmark hurtigere kunne
fjerne væltede træer, da der ikke skulle tages højde for togdriften.
Til sammenligning gik der to døgn efter stormen Malik i slutnin-
gen af januar 2022, hvor Banedanmark ikke i samme omfang
stoppede togtrafikken.”
Jeg henholder mig til ovenstående redegørelse fra Banedanmark.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen