Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. marts 2022
2022-1279
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 258:
Vil ministeren oplyse, hvor mange togafgange der har været aflyst
fra Nykøbing F - København og fra København - Nykøbing F de
sidste 6 måneder?
Svar:
Jernbanen får i disse år et tiltrængt løft gennem store infrastruk-
turprojekter såsom elektrificering, udskiftning af gamle signaler og
hastighedsopgraderinger. Samtidig indkøber DSB nye el-tog, som
skal indsættes i fjern- og dele af regionaltrafikken.
Tilsammen vil en realisering af alle projekterne give mulighed for
flere togafgange, kortere rejsetid og en bedre punktlighed til gavn
for passagererne. Senest har regeringen sammen med et bredt fler-
tal i Folketinget indgået en politisk aftale om en ny infrastruktur-
plan, Infrastrukturplan 2035, hvor der er afsat ca. 86 mia. kr. til in-
vesteringer på jernbanen.
Særligt for Sydbanen pågår der en opgradering af strækningen fra
Ringsted til Rødby forud for åbningen af Femern Bælt-forbindel-
sen. Det betyder, at der i en længerevarende periode har været be-
tydelige sporarbejder, og senest er dele af strækningen blevet ud-
styret med nye signaler, som et af de første steder i Danmark.
I forhold til det konkrete spørgsmål, har jeg indhentet oplysninger
fra DSB og Banedanmark, som oplyser følgende:
”I forbindelse med ibrugtagningen af det nye signalsystem i de-
cember 2021 og frem til januar 2022 var togtrafikken mellem Kø-
benhavn og Nykøbing Falster desværre påvirket
af en række
sporskifter, som ikke overholdt gældende sikkerhedskrav, hvilket i