Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. marts 2022
2022-1268
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 257:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt beregninger og tal, der opgør
klimaaftrykket ved anlægsfasen, vil indgå i forhandlings- og beslut-
ningsgrundlaget, når Folketinget skal tage stilling til den nye Katte-
gatforbindelse? Og vil ministeren redegøre for, hvorvidt beregnin-
ger over lyd- og luftforurening for nærområderne for de nye motor-
vejsanlæg indgår i forhandlings- og beslutningsgrundlaget, når
Folketinget skal tage stilling til den nye Kattegatforbindelse?
Svar:
Jeg kan bekræfte, at der som led i forundersøgelsen af en fast Kat-
tegatforbindelse bliver foretaget en vurdering af
projektets kli-
mamæssige påvirkning. Der bliver gennemføret en analyse af de
klimamæssige påvirkninger som følge af anlægsarbejderne, og hvil-
ken betydning en fast forbindelse over Kattegat vil få i forhold til
udledning af CO
2
fra trafikken.
Det indgår endvidere i forundersøgelsen, at der gennemføres en
kortlægning af miljødata i korridoren og en screening af natur- og
miljømæssige konsekvenser på baggrund af tilgængelig viden og
data om miljø- og naturforhold i korridorerne, herunder konse-
kvenser for Natura 2000-områder og fredede områder. I forlæn-
gelse heraf vurderes på et overordnet niveau mulige afværgeforan-
staltninger. For både vej- og jernbaneanlæggene gennemføres vur-
deringer af linjeføringernes nærmere placering under hensyntagen
til lokale landskabsforhold, naturområder, bebyggelser, fremtidige
planer mv., og der inddrages overvejelser om natur- og miljømæs-
sige konsekvenser, herunder støjmæssige påvirkninger.
Jeg henviser i øvrigt til hovedkommissoriet og de syv delkommis-
sorier, der blev oversendt til Transportudvalget den 18. januar
2020 af min forgænger.