Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. marts 2022
2022-1257
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. februar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 256:
Vil ministeren redegøre for de drøftelser, der har været i EU’s
ministerråd som følge af de bekymringer, den belgiske regering har
rejst vedrørende voksende trafik med tredjelandstilladelser, jf.
artiklen ”Polsk Padborg-finte er stadig mulig” den 6. februar 2021
af Fagpressen.eu? Og vil ministeren oversende en oversigt over
EU-landenes antal og andel af udstedelser af chaufførcertifikater til
personer fra tredjelande?
Svar:
Spørgsmålet om brug og tilsyneladende misbrug af chauffører fra
ikke-EU-lande blev bragt op af Belgien ved ministerrådsmødet den
9. december 2021.
Der blev her udtrykt bekymring over en markant stigning i antallet
af førerattester udstedt til chauffører fra tredjelande, og det blev
spået, at hvis tendensen fortsætter, vil hver anden chauffør inden
længe være fra et tredjeland. Stigningen ses af den figur og den ta-
bel, der er indeholdt i artiklen, og som repræsenterer de seneste tal
på EU-niveau. Som udvalget ved, mangler der i øjeblikket chauffø-
rer ikke kun i Danmark, men i hele EU, hvilket blev anerkendt som
en del af forklaringen. Der var ikke desto mindre en reel frygt for,
at tendensen med flere tredjelandschauffører fortsætter og risike-
rer at undergrave de solide sociale fremskridt, som der er gjort
med Vejpakken.
Det er en bekymring, som jeg deler, for så vidt der er tale om, at
virksomheder spekulerer i systematisk at ansætte chauffører fra
tredjelande på vilkår, som chauffører fra EU-lande hverken vil eller
bør affinde sig med.