Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2525631_0001.png
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for samråd den 3. februar 2022
Samrådsspørgsmål K
”Vil ministeren fremlægge tallene for CO2-udledningen i anlægsfasen fra projekterne i
Infrastrukturplan 2035, og vil han forklare, hvorfor tallene ikke blev fremlagt for Folketinget
med bemærkninger om, at de var forbundet med usikkerheder?
Samrådsspørger er Anne Valentina Berthelsen (SF).
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil indledningsvist svare på den første del af
spørgsmålet, hvor der spørges til, at om jeg vil fremlægge
tallene for CO2 fra anlæg af projekterne i
infrastrukturaftalen.
I forlængelse af drøftelserne på samrådet lige før, kan jeg
oplyse, at hele forligskredsen bag infrastrukturaftalen har
fået tilsendt det materiale, som Ingeniøren har fået
aktindsigt i. Det gælder også de tal om CO2 fra anlæg, som
indgik i det forberedende materiale i forbindelse med
infrastrukturaftalen.
I forbindelse med mit svar på transportudvalgsspørgsmål
183, som blev stillet af Henning Hyllested, har jeg udleveret
de samme tal til Folketinget.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om tal for CO2-udleningen i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 2 af 6
De forespurgte tal er altså fremlagt for Folketinget.
Betænkelighederne omkring tallene er fortsat de samme,
som jeg redegjorde for i forrige samråd.
Herefter kan jeg besvare anden del af samrådsspørgsmålet
om, hvorfor tallene ikke blev fremlagt i første omgang.
Som nævnt var den faglige vurdering forud for
infrastrukturforhandlingerne, at tallene om CO2 fra anlæg
ikke var tilstrækkelig konsoliderede og robuste nok til at
blive fremlagt.
Jeg vil naturligvis gerne gentage min beklagelse i forhold til
processen. Jeg burde have inddraget ordførerne i de
bagvedliggende overvejelser om kvaliteten af tallene.
Jeg vil bestræbe mig på fremover at fremlægge tal, også når
disse er forbundet med usikkerhed.
Hvis vi nu skal se fremad, så pågår der et vigtigt – men
også meget kompliceret arbejde – med at få konsistente og
retvisende opgørelser af indlejret CO2 i anlægsfasen. I den
forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at der
forskel på, hvor langt vi er nået med de forskellige
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om tal for CO2-udleningen i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 3 af 6
vejprojekter, og at der er forskel på forholdet mellem vej og
bane.
For visse vejprojekter, hvor der er gennemført nye VVM-
undersøgelser, er tallene for indlejret CO2 rimelig sikre.
Derfor er der også tal om CO2 fra anlæg i de
anlægslovforslag for vejprojekterne, som jeg agter at
fremsætte i den kommende tid.
Men der er også vejprojekter, som ikke er undersøgt på
samme niveau. Eksempelvis er der projekter, hvor vi har
måttet tage udgangspunkt i forundersøgelser af ældre dato.
Vi vil fremadrettet fortsætte med at arbejde på en metode
til at kvantificere den usikkerhed, der gælder for opgørelsen
af den indlejrede CO2 i disse vejprojekter.
Vi har desuden det problem, at vi ikke kan sammenligne på
tværs af vej- og baneprojekter. For baneprojekterne er det
ikke kun modellen, der er en udfordring. Det er også de
input, som der skal til.
Frem mod sommer arbejder vi nu på at håndtere
udfordringerne. Dette med henblik på, at vi til efteråret i
2022 skal kunne fremlægge et samlet overblik over CO2-
udledningen fra de projekter, som indgår i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om tal for CO2-udleningen i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 4 af 6
infrastrukturaftalen. Og et samlet overblik som vi skal
kunne stå på mål for. Vel at mærke ikke en CO
2
-effekt men
en opgørelse.
Jeg kan supplerende oplyse, at Susanne Zimmer har stillet
transportudvalgsspørgsmål 133 om en opgørelse over de 10
vejprojekter fra infrastrukturaftalen, som påvirker CO2-
udledningen mest.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg bedt
Vejdirektoratet om at anvende den nyeste udgave af
klimaværktøjet InfraLCA til at bidrage med de nyeste tal,
som kan produceres. Jeg agter at besvare dette
udvalgsspørgsmål, så snart Vejdirektoratet har tallene. Det
vil ske inden for kort tid.
Som oplyst på samrådet lige før, er der derudover lagt en
tidsplan for det videre arbejde med at forbedre vores
værktøjer, metoder og viden, når det handler om opgørelse
af indlejret CO2 i anlæg.
Den vil jeg kort gennemgå mundtligt her og sende til
udvalget på skrift umiddelbart efter samrådet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om tal for CO2-udleningen i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 5 af 6
For det første: Frem mod sommeren i år vil vi forsat
arbejde med at forbedre den model, der skal kunne give os
konkrete, retvisende tal for indlejret CO2 i anlægsfasen.
Det betyder konkret, at Transportministeriets departement,
Banedanmark og Vejdirektoratet blandt andet vil arbejde
med at inkludere den teknologiske udvikling i
Banedanmarks modelunderstøtning. Samtidig skal
konsistensen mellem Banedanmarks hidtidige
datagrundlag og baneprojekter i InfraLCA endeligt
konsolideres.
For det andet: Når det arbejde er færdiggjort – forventeligt
altså til sommer - kan det egentlige arbejde frem mod at
kunne opgøre den samlede CO2-udledning fra
anlægsprojekter begynde. Jeg forventer, at dette arbejde
kan pågå i 2. halvår 2022.
Det betyder altså kort sagt, at vi til efteråret kan forvente at
have den samlede tabel med et konsolideret skøn for CO2-
udledningen i anlægsfasen af alle infrastrukturplanens
projekter.
For det tredje: Målet med at udvikle ovenstående tal er
blandt andet, at vi skal kunne indarbejde CO2-krav i udbud
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 242: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om tal for CO2-udleningen i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 6 af 6
af både vej- og baneprojekter. Også det arbejde, vil jeg
gerne give en status på og en prognose for.
Vejdirektoratet arbejder løbende med at gøre deres udbud
mere grønne gennem konkrete krav. Vejdirektoratet
forventer således allerede i 2022 at afprøve forskellige
klimatiltag som pilot-forsøg, i første omgang sandsynligvis
på mindre projekter. I de kommende år er det hensigten på
baggrund af de indhøstede erfaringer at rulle ud i større
skala.
Banedanmarks tidsperspektiv for at gennemføre grønne
udbud er under forberedelse. Hvornår de kan udbydes, er
under afklaring.
Tak for ordet.