Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2524971_0001.png
Side 1 af 16
Talemanuskript til brug for samråd den 3. februar 2022
Samrådsspørgsmål H
”Vil ministeren redegøre for forløbet, hvor der først blev udarbejdet tal for CO2-udledning i
forbindelse med anlægsfasen af projekterne i “Aftale om Infrastrukturplan 2035”, og de tal siden
blev tilbageholdt fra aftaleparter, selvom de blev efterspurgt i forhandlingerne mundtligt og
skriftligt? Og vil ministeren herunder klargøre sin egen involvering i beslutningerne,
ministerens viden om beslutningen, og hvornår ministeren første gang blev opmærksom på, at
tallene findes, og at de fjernes fra det materiale, ordførerne fik udleveret? Der henvises til
artiklen “Minister bekræfter: holdt klimatal hemmelige for politikere og borgere” fra
ingeniøren.dk den 28. januar 2022 (https://ing.dk/artikel/minister-bekraefter-holdt-klimatal-
hemmelige-politikereborgere-253827).”
Samrådsspørger er Henning Hyllested (EL), Susanne Zimmer (FG), Mai Villadsen (EL).
Besvarelse
Tak for spørgsmålet.
Dette er første af to samråd i dag. Som I ved har jeg indvilget i,
at vi efterfølgende har endnu et samråd om samme emne, men
med en lidt anden vinkel. Der vil dog nok være en del
sammenfald mellem de to samrådsbesvarelser.
Jeg er glad for, at jeg har fået muligheden for at komme her i
dag og forklare denne sag.
Jeg vil gerne indlede med at sige: Jeg mener ikke, at jeg hverken
har løjet eller vildledt, og jeg er oprigtig ærgerlig over den her
sag.
Det er korrekt, at der fandtes tal for CO2-udledningen fra
anlæg, og at jeg kendte til, at der var sådan nogle tal, som var
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 2 af 16
ukonsoliderede. Det er også korrekt, at partierne ikke fik
udleveret disse tal under forhandlingerne.
Men jeg har ikke holdt tallene skjult af politiske årsager.
Det vi sagde under forhandlingerne var: for det første at det var
svært at regne på, og for det andet at vi ikke kunne udlevere
nogen tal.
Derfor endte det også med en formulering i aftaleteksten om, at
”Parterne noterer sig, at der arbejdes med at udvikle et værktøj,
som skal anvendes til at opgøre CO2-fodaftryk fra de produkter,
der anvendes i anlægsfasen, og som på sigt kan gøre det muligt
at opstille krav til CO2-reduktion i forbindelse med
planlægning, anlæg samt drift og vedligehold af
infrastrukturen”.
Det er dette arbejde, som i praksis foregår via udviklingen af
modellen kaldet InfraLCA. ”LCA” står for ”Life Cycle
Assessment”, og det betyder, at der regnes på CO2-udledningen
for hele anlæggets livscyklus inklusive fornyelse og vedligehold.
Når jeg ser tilbage på forløbet, skulle jeg have været mere klar i
forhandlingerne omkring det arbejde, der var blevet sat i gang i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 3 af 16
ministeriet med at kunne angive CO2-udledningen fra anlæg.
Og jeg skulle også have foldet det mere ud over for partierne,
hvorfor det var svært at regne på, og hvorfor vi ikke var i mål.
Vi skrev godt nok i både de svar, vi gav, og i selve aftaleteksten,
at arbejdet med at udvikle den her metode – de her tal – var
under udarbejdelse.
Men jeg kan se nu, at det ikke blev sagt klart nok til partierne, at
vi havde tal, men at for de tal vi havde, der var den faglige
vurdering, at der ikke var tilstrækkelig sikkerhed for, at tallene
var retvisende. Det burde jeg have sikret.
Jeg er derfor også ked af og ærgerlig over kritikken af, at jeg har
tilbageholdt oplysninger. Det var aldrig min intention.
Når tallene ikke blev fremlagt i forbindelse med
forhandlingerne, skyldtes det en faglig vurdering i ministeriet.
Det vil jeg nu forklare nærmere om.
Da jeg tiltrådte som transportminister, var det min klare
ambition, at der skulle regnes på CO2 i forhold til
infrastrukturen. Det var vigtigt for mig, og det var vigtigt for
regeringen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 4 af 16
Da den tidligere regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) sammen med Dansk Folkeparti indgik
Aftale om et sammenhængende Danmark – Infrastrukturplan
2030
den 12. marts 2019 fremgik der intet om effekter på CO2-
udledningen, hverken fra anlægget af infrastrukturprojekterne
eller fra trafikken.
På daværende tidspunkt var det praksis at opgøre de enkelte
projekters effekt på CO2-udledningen fra trafikken i de
respektive beslutningsgrundlag – som oftest i VVM-
undersøgelsen af projektet.
Der indgik ikke i beslutningsgrundlagene for projekterne en
opgørelse af CO2-udledningen fra selve opførelsen, fornyelsen
og vedligeholdelsen af anlægget, og der var ikke udviklet nogen
fælles metode for sådanne beregninger.
Transportministeriets tilgang til arbejdet med en ny
infrastrukturplan fra medio 2020 var derfor et paradigmeskift
med en langsigtet målsætning om at kunne beregne CO2-
udledninger ligeså systematisk og metodisk som beregningerne
vedrørende samfundsøkonomi.
Metodegrundlaget for samfundsøkonomiske beregninger er til
sammenligning udviklet over en 20 års periode.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 5 af 16
Som led i den nye tilgang blev der arbejdet med at kunne give et
samlet billede af en infrastrukturplans effekt på CO2-
udledningen fra trafikken.
Arbejdet resulterede i, at der blev udviklet en regnemodel, som
kunne kombinere forskellige projekter og derigennem belyse
den samlede effekt på CO2-udledningen fra trafikken og på
samfundsøkonomien. Ikke bare som en sum af projekterne,
men inklusive de forstærkende og formindskende effekter, der
er på tværs mellem projekterne.
Modellen blev præsenteret for, og givet til, partierne i
forhandlingerne med henblik på, at de selv havde mulighed for
at regne på konsekvenserne af forskellige pakker af projekter.
Parallelt med arbejdet om CO2-udledningen fra trafikken var
det ambitionen, at der for hvert muligt projekt i en kommende
infrastrukturplan skulle kunne angives CO2-udledningen fra
anlæg. Dette på tværs af projekter, hvis undersøgelsesniveau
strakte sig fra store VVM-undersøgelser til mindre
forundersøgelser.
Vi kom i mål med beregningerne for trafik. Men ikke for anlæg.
Og jeg vil gerne uddybe hvorfor.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 6 af 16
På daværende tidspunkt stod Vejdirektoratet med en metode
for opgørelsen af CO2-udledningen fra anlæg, også kaldet
VejLCA, som havde været under udvikling i et stykke tid. Men
på jernbanen var der ikke udviklet en metode.
Samtidig var det kun i enkelte færdiggjorte undersøgelser, at
der forelå en beregning af CO2-udledningen fra anlæg.
Det var derfor nødvendigt relativt hurtigt at opstille en grov
metode til beregning af CO2-udledningen fra
jernbaneprojekterne. Derfor var opgørelsen for
jernbaneprojekterne også behæftet med særlig stor usikkerhed.
Vejdirektoratet og Banedanmark gennemførte herefter
beregninger af CO2-udledningen fra anlæg for en række
projekter.
Ambitionen for arbejdet var, at der skulle ligge tal for anlæg for
de samme projekter, som indgik i modellen for beregningerne af
CO2 fra trafikken. Sådan at når man valgte et projekt i
modellen, så blev det tilføjet dels i opgørelsen af CO2-
udledningen fra trafikken, dels i opgørelsen af CO2-
udledningen ved anlæg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 7 af 16
Men i sidste ende var den samlede faglige vurdering fra
Transportministeriets departement dog, at der ikke var
tilstrækkelig sikkerhed for, at tallene var retvisende nok til at
kunne lægges til grund for beslutninger om projekterne i en ny
infrastrukturplan.
Baggrunden herfor var, at der for så vidt angår opgørelsen af
CO2-udledninger ved anlæg – i modsætning til CO2-
udledninger fra trafikken – ikke eksisterede en fælles
beregningsmetode på tværs af transportområdet. Dette kunne
for CO2-beregningerne ved anlæg resultere i et forkert billede af
størrelsesordenerne på tværs af bl.a. jernbaneprojekter og
vejprojekter.
Der var som sagt alene en model for vejområdet, VejLCA, og
den var så i en temmelig forceret proces blevet anvendt på et
antal vejprojekter på forskelligt undersøgelsesniveau. For
jernbaneprojekterne blev der gennemført en beregning ved
siden af denne model, som så vidt muligt skulle anvende samme
forudsætninger som i VejLCA.
Herudover var der nogle mere principielle metodiske
udfordringer både i forhold til opgørelse og effektberegninger af
CO2-udledningen. Med ”opgørelse” menes her beregningen af
CO2-udledningen som følge af etableringen af anlægget i form
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 8 af 16
af produktion af cement og jern, drift af anlægsmaskiner og så
videre. Det er det der også kaldes ”indlejret CO2”. Med ”effekt”
menes konsekvenserne for klimaet af at gennemføre eller ikke
gennemføre projektet.
For det første var opgørelserne af CO2-udledningen ved anlæg
baseret på dagens teknologi.
Det indgik ikke – modsat i beregningen af CO2-udledningen fra
trafikken – at der vil ske en teknologisk udvikling, som vil
mindske CO2-udledningen over tid. Dette indgik således
hverken for CO2-udledningen fra selve opførelsen eller fra
fornyelsen og vedligeholdet, der typisk beregnes over en 50-årig
periode fra ibrugtagning.
Den manglende medregning af en teknologisk udvikling kunne
potentielt have meget betydelige konsekvenser.
Således har "Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssektoren"
opstillet en ambition om at den indlejrede CO2 i materialer i
2030 er reduceret med 50 pct. set i forhold til 2018.
Det var i beregningerne heller ikke blevet overvejet, hvorvidt
krav til entreprenørerne om at anvende særligt klimavenlige
løsninger kunne indregnes.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 9 af 16
Samtidig var datagrundlaget i høj grad baseret på internationale
databaser over CO2-udledningen, hvilket ikke nødvendigvis
afspejler, hvordan udledningen vil være i en dansk kontekst.
Det var således ikke konsistent at forudsætte en teknologisk
udvikling på trafikken, men ikke på anlægget.
For det andet var der en række mere grundlæggende metodiske
problemer knyttet til beregningen af CO2-effekten. Der var
således ingen tal for, hvor stor en del af CO2-udledningen, der
sker inden for landets grænser.
I modsætning til hvad der var tilfældet for modelleringen af
trafikken, var der for anlæg og vedligehold heller ikke en
opgørelse af udledninger henholdsvis inden for og uden for
kvotesektoren.
Hertil kom det grundlæggende forhold, at der i Energistyrelsens
Klimastatus og -fremskrivning
er taget højde for en fortsat
aktivitet og CO2-udledning som følge af opførelse og
vedligeholdelse af infrastrukturanlæg.
Det betyder, at der allerede teknisk set er indregnet CO2-
udledning fra investeringsrammen til infrastruktur i det
såkaldte grundforløb.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
2524971_0010.png
Side 10 af 16
Midler til investering i trafikal infrastruktur vil således
alternativt som udgangspunkt forudsættes anvendt andre steder
i den offentlige sektor eller i samfundet. Den alternative
anvendelse ville også have medført en CO2-udledning, som bør
indgå i en beregning af CO2-effekten.
Og lad mig kort blive ved begrebet nettoeffekten på klimaet. Der
er nemlig en vigtig sondring mellem på den ene side at opgøre
CO2-udledningen og på den anden side sige noget om CO2-
effekten.
Lad mig give et hypotetisk eksempel: Vi beslutter at bygge
Kalundborgmotorvejen som en 2+1 vej frem for en motorvej.
2+1 vejen har et mindre tværsnit end en motorvej, og den
bruger således færre materialer. Den medfører derfor en lavere
CO2-udledning end anlæg af en motorvej på samme strækning.
Med en opgørelse af CO2-udledningen vil det fremstå således,
at der er sparet CO2 svarende til forskellen mellem 2+1 vejen og
motorvejen.
Men det vil
ikke
være retvisende for CO2-effekten, for anlæg af
2+1 vejen er samtidig billigere end motorvejen. Og hvis vi sad
ved bordet og forhandlede en investeringsplan, så ville den
besparelse jo straks have finansieret et andet anlægsprojekt,
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 11 af 16
måske en anden vej, en cykelsti eller en togstation, som i alle
tilfælde også medfører en CO2-udledning i anlægsfasen.
Tilsvarende har det også en CO2-udledning, hvis vi i stedet
afleverede besparelsen i Finansministeriet, så den kunne blive
brugt andre steder i den offentlige sektor, eller, hvis den slet
ikke bliver brugt, forblive i skatteborgernes lommer og ende i
privatforbrug eller private investeringer.
Det handler således om, hvad vi vælger at bruge pengene på, og
så hvilken alternativ anvendelse, som pengene kunne bruges til,
når vi skal beregne CO2-effekterne af forskellige beslutninger.
Samlet set var det på denne baggrund den faglige vurdering, at
der ikke var tilstrækkelig sikkerhed for, at tallene for CO2-
udledningen fra anlæg var retvisende, dels i forhold til
sammenligning af enkelte projekter på tværs af jernbane og vej,
dels for så vidt angår de samlede konsekvenser og nettoeffekten
på klimaet.
Tallene blev på den baggrund ikke taget med i det endelige
materiale. Det var en faglig beslutning og ikke en politisk
beslutning, og beslutningen blev ikke forelagt mig. Men jeg blev
selvfølgelig orienteret om den.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 12 af 16
Jeg vil samtidig gerne sige noget om det arbejde der er i fuld
gang og den fremadrettede indsats.
Det er fortsat min klare ambition, at vi
skal
kunne opgøre CO2-
udledningen fra anlæg ved fremtidige infrastrukturprojekter.
Det er også baggrunden for, at vi i aftaleteksten for
Infrastrukturplan 2035
skrev, at der arbejdes på at udvikle et
værktøj, der kan opgøre CO2 fra anlægsfasen.
Inden for Transportministeriets koncern arbejdes der derfor
fortsat med at få skabt et fælles metodegrundlag for en
opgørelse af CO2-udledningen fra anlæg.
Vejdirektoratet har igennem det sidste års tid sammen med Ba-
nedanmark videreudviklet VejLCA til modellen InfraLCA, som
dækker både vej og bane. Banedanmark har bidraget med
mange nye data og et nyt modul, således at modellen nu også
kan bruges på jernbanedelen af Danmarks infrastruktur.
Det betyder, at der snarligt kan udarbejdes konsistente og
retvisende opgørelser af den indlejrede CO2 på anlæg ved
opførelse af anlæg i dag. Der gælder dog fortsat en række af de
nævnte metodiske udfordringer i forhold til fortolkningen af
resultaterne, og derfor er arbejdet endnu ikke i mål.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 13 af 16
Og opgørelsen vil fortsat ikke være et udtryk for nettoeffekten
på CO2-udledningen, som jeg netop har redegjort for med et
eksempel. At opgøre nettoeffekten på CO2-udledningen af
offentlig forbrug og investeringer er en større tværministeriel
øvelse.
Samtidig forholder det sig også sådan, at selvom både
Vejdirektoratet og Banedanmark kan regne i samme model med
samme grundlæggende forudsætninger, så er der særligt på
inputsiden, altså i opgørelse af mængder, som eksempelvis stål
og beton, et godt stykke vej før det er forfinet på særligt
Banedanmarks område.
[Lille pause]
Nu har jeg redegjort for sagen, sådan som jeg ser den. Og jeg
har redegjort for forløbet i mit ministerium og under
forhandlingerne.
Med den fælles ambition, som vi har formuleret i aftaleteksten
om, at der skal kunne regnes på CO2 fra anlægsfasen, og med
det udviklingsarbejde, der er blevet sat i gang, så mener jeg, at
vi er på rette vej.
Vi er der ikke helt endnu, men vi er på rette vej.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 14 af 16
Vejen derhen er dog længere, end vi først havde troet.
Derfor har jeg også fået lavet en tidsplan for arbejdet, som jeg
gerne vil præsentere her i dag.
Senest på forligskredsmødet i går var det tydeligt, at denne
tidsplan var meget vigtig. Det gjorde blandt andre SF og
Radikale opmærksom på. Enhedslisten har også stillet
udvalgsspørgsmål om emnet, så jeg er glad for, at det er
lykkedes, at få tidsplanen konsolideret til i dag.
Frem mod sommeren vil Transportministeriets departement,
Banedanmark og Vejdirektoratet arbejde målrettet mod at få
konsolideret InfraLCA-modellen. Konkret skal der blandt andet
arbejdes med at inkludere den teknologiske udvikling i
Banedanmarks modelunderstøtning. Samtidig skal
konsistensen mellem Banedanmarks hidtidige datagrundlag og
baneprojekter i InfraLCA endeligt konsolideres.
Når metoden er konsolideret, kan det egentlige arbejde frem
mod at kunne opgøre den samlede CO2-udledning fra
anlægsprojekter begynde. Jeg forventer, at dette arbejde kan
pågå i 2. halvår 2022.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 15 af 16
Samtidig fremlægger vi en proces for, hvordan styrelserne kan
indarbejde grønne tiltag i deres udbud, som kan give reelle CO2
besparelser.
Den samlede plan vil vi udsende her efter samrådet.
Så lad mig til sidst sammenfatte:
Den faglige vurdering var, at der ikke var tiltrækkelig sikkerhed
for, at tallene var retvisende nok til at kunne lægges til grund for
beslutninger om projekterne i en aftale.
Men jeg har fuld forståelse for, at en række partier gerne under
forhandlingerne ville have haft en forklaring om baggrunden
for, hvorfor det forholdt sig sådan. Det skulle de have haft, og
det fik de ikke. Det beklager jeg.
Jeg vil bestræbe mig på fremover at fremlægge tal, også når
disse er forbundet med usikkerhed. Der, hvor der er usikkerhed,
vil jeg bestræbe mig på, at dette bliver varedeklareret så godt så
muligt, for eksempel ved at angive et interval.
Når jeg ser tilbage på forløbet, er jeg ærgerlig over, at jeg ikke
allerede under forhandlingerne fremlagde tallene og samtidig
gjorde opmærksom på de usikkerheder, der nu var. Derfor vil
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 3/2-22 om klimaaftrykket i Infrastrukturplanen, til transportministeren
Side 16 af 16
jeg i dag også gerne beklage, at jeg ikke fremlagde tallene under
forhandlingerne.
Der er lagt en tidsplan for det videre arbejde med at forbedre
vores værktøjer, metoder og viden når det handler om CO2 fra
anlæg. Og det er en plan som sikrer løbende inddragelse af
partierne i takt med, at vi bliver klogere. Det ser jeg frem til.
Tak.