Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2535715_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1.marts 2022
2022 - 971
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren oversende en tabel med gældende støttesatser til
alle former for kollektiv transport inddelt på stat, region, kom-
mune eller privat samt transportform, hvor der foruden støttesat-
sen også oplyses de samlede forventede støtteudgifter for alle år til
og med 2035? Hvis muligt, må ministeren gerne angive finanslovs-
konti og funktionsområde i det regionale og kommunale regn-
skabssystem.
Svar:
Der ydes en række offentlige driftstilskud til den kollektive trans-
port, som fremgår af tabel 1 herunder. De offentlige tilskud er nød-
vendige som et supplement til billetindtægterne for at sikre driften
af den kollektive transport og afsættes politisk på henholdsvis det
statslige, kommunale og regionale niveau.
Tabel 1: Offentlige tilskud til drift af den kollektive transport
Mio. kr. (2022-pl)
Regionale tilskud til offentlig bustrafik
Kommunale og regionale tilskud til privatbanerne samt
Aarhus Letbane
Kommunale tilskud til offentlig bustrafik
Statsligt driftstilskud til DSB
1)
Statsligt driftstilskud til Arriva
I alt
3.102,1
3.991,2
230,8
9.231,1
2019
1.245,6
661,4
Anm.: Der er taget udgangspunkt i regnskabstal fra 2019, som er prisopregnet med forbrugerprisin-
dekset fra Finansministeriets fastprisberegner. Flextrafik uden visitation er indeholdt i tilskud til of-
fentlig bustrafik.
Note: 1) Tilskuddet til særlige rabatter er fratrukket, da det er medtalt i tabel 2.
Kilde: Trafikstyrelsens Sektorrapport 2020 – Den kollektiv trafik i Danmark – Status over udviklin-
gen i sektoren i 2020.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 231: MFU spm. om ministeren vil oversende en tabel med gældende støttesatser til alle former for kollektiv transport inddelt på stat, region, kommune eller privat samt transportform, hvor der foruden støttesatsen også oplyses de samlede forventede støtteudgifter for alle år til og med 2035, til transportministeren
2535715_0002.png
Side 2/3
Derudover yder staten tilskud til en række takstnedsættelsesord-
ninger på Transportministeriets område, som fremgår af tabel 2
herunder.
Tabel 2: Statslige tilskud til takstnedsættelser
Mio. kr. (2022-pl)
Off peak-rabat (takstnedsættelser uden for myldretiden)
Hævet aldersgrænse for børn fra 12 op til 16 år
Gratisgrænse for børn op til 12 år
Tilskud til særlige rabatter
1
Ungdomskort
I alt
2019
307,6
82,0
53,8
125,8
257,4
826,6
Anm.: Der er taget udgangspunkt i regnskabstal fra 2019, som er prisopregnet med forbrugerprisin-
dekset fra Finansministeriets fastprisberegner.
Note: 1) Ud over den almindelige kontraktbetaling modtager DSB og Arriva dette tilskud med det
formål at yde rabatter til unge, pensionister og personer med handicap.
Kilde: Trafikstyrelsens Sektorrapport 2020 – Den kollektiv trafik i Danmark – Status over udviklin-
gen i sektoren i 2020.
I forhold til de forventede udgifter frem til 2035 forholder det sig
således, at finanslovens budgetoverslagsår kun gælder til 2025,
hvorfor der ikke kan oplyses forventede tilskud til og med år 2035.
Dertil kommer, at de regionale og kommunale tilskud er en lokal
prioritering.
I tabel 3 herunder fremgår Transportministeriets fremadrettede
driftsrelaterede tilskud til den kollektive transport, som de er ind-
budgetteret på finansloven for 2022.
Tabel 3: Finanslovskonti hvorfra der gives tilskud til drift af kol-
lektiv transport
Mio. kr. (2022-pl)
§ 28.52.01. Indkøb af jernbanetrafik,
DSB
§ 28.52.03.40. Kontraktbetaling til
Arriva for togbetjeningen af Midt- og
Vestjylland samt Svendborgbanen
§ 28.53.01.10. Takstnedsættelser uden
for myldretiden i lokaltrafikken
§ 28.53.01.20. Hævet aldersgrænse
for børns betaling af fuld takst
§ 28.53.01.30. Gratisgrænse op til 12
år
53,4
53,4
53,4
53,4
81,5
81,5
81,5
81,5
346,8
346,8
346,8
346,8
204,2
194,0
185,1
179,3
2022
3.476,5
2023
3.439,2
2024
3.336,2
2025
3.321,2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 231: MFU spm. om ministeren vil oversende en tabel med gældende støttesatser til alle former for kollektiv transport inddelt på stat, region, kommune eller privat samt transportform, hvor der foruden støttesatsen også oplyses de samlede forventede støtteudgifter for alle år til og med 2035, til transportministeren
2535715_0003.png
Side 3/3
§ 28.53.01.70. Takstnedsættelser for
pensionister
§ 28.53.04. Ungdomskort
1
I alt
30,4
17,7
22,8
22,8
281,9
4.474,70
281,9
4.414,50
281,9
4.307,70
281,9
4.286,90
Noter: 1) Foruden Transportministeriets andel afholder Uddannelses- og Forskningsministeriet også
udgifter til ordningen.
Kilde: Finansloven for 2022.
I forhold til regionernes og kommunernes udgifter til kollektiv tra-
fik kan jeg henvise til deres budget- og regnskabssystemer. Oplys-
ninger om disse kan findes på Indenrigs- og Boligministeriets
hjemmeside:
https://budregn.im.dk/.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen