Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1.marts 2022
2022 - 971
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Lars Boje Mathiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren oversende en tabel med gældende støttesatser til
alle former for kollektiv transport inddelt på stat, region, kom-
mune eller privat samt transportform, hvor der foruden støttesat-
sen også oplyses de samlede forventede støtteudgifter for alle år til
og med 2035? Hvis muligt, må ministeren gerne angive finanslovs-
konti og funktionsområde i det regionale og kommunale regn-
skabssystem.
Svar:
Der ydes en række offentlige driftstilskud til den kollektive trans-
port, som fremgår af tabel 1 herunder. De offentlige tilskud er nød-
vendige som et supplement til billetindtægterne for at sikre driften
af den kollektive transport og afsættes politisk på henholdsvis det
statslige, kommunale og regionale niveau.
Tabel 1: Offentlige tilskud til drift af den kollektive transport
Mio. kr. (2022-pl)
Regionale tilskud til offentlig bustrafik
Kommunale og regionale tilskud til privatbanerne samt
Aarhus Letbane
Kommunale tilskud til offentlig bustrafik
Statsligt driftstilskud til DSB
1)
Statsligt driftstilskud til Arriva
I alt
3.102,1
3.991,2
230,8
9.231,1
2019
1.245,6
661,4
Anm.: Der er taget udgangspunkt i regnskabstal fra 2019, som er prisopregnet med forbrugerprisin-
dekset fra Finansministeriets fastprisberegner. Flextrafik uden visitation er indeholdt i tilskud til of-
fentlig bustrafik.
Note: 1) Tilskuddet til særlige rabatter er fratrukket, da det er medtalt i tabel 2.
Kilde: Trafikstyrelsens Sektorrapport 2020 – Den kollektiv trafik i Danmark – Status over udviklin-
gen i sektoren i 2020.