Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2532619_0001.png
NOTAT
23. februar 2022
2022-969
Økonomien i Lynetteholm
Økonomien i Lynetteholmsprojektet kan opdeles i to:
Anlæg af selve Lynetteholm som et jordopfyld
Byudvikling og den nødvendige infrastruktur
Lynetteholm anlægges som et jorddepot. Omkostningerne til etab-
leringen vedrører væsentligst halvøens ydre omkreds (perimete-
ren), modtageanlæg og de adgangsveje, der skal bygges for at jord-
transporterne kan nå frem til Lynetteholm. Der er tale om omkost-
ninger, der kan beregnes på samme måde, som man beregner an-
lægsomkostningen for ethvert anlægsprojekt.
Omkostningen for anlæg af Lynetteholms perimeter bliver finan-
sieret af indtægter fra modtagelse af overskudsjord fra bygge- og
anlægsprojekter i København og omegn. Prisen er markedsbaseret,
hvorfor den svinger. Historisk har gennemsnitsprisen, som entre-
prenører og vognmænd betaler, når de afleverer jord i modtagean-
lægget i Nordhavn, ligget på omkring 50 kr. pr. ton rent jord.
By & Havn har oplyst, at det samlede budget for anlæg af Lynette-
holm skal forhøjes i forhold til skønnet fra foråret 2021. Da der
også forventes højere indtægter, bl.a. fra mere jord og højere priser
for modtagelse af jord, er det fortsat By & Havns vurdering, at den
samlede økonomi hviler i sig selv.
Der knytter sig også en økonomi til de næste faser om byudvikling
og infrastruktur, som endnu ikke er besluttet. EY har i 2020 - før
de seneste boligprisstigninger - beregnet indtægter fra byudvikling
af Lynetteholm mv. I det realistiske, centrale scenarie med en nor-
malisering af renterne opgør EY indtægterne til ca. 17 mia. kr.
Der er stor usikkerhed om boligprisernes udvikling på lang sigt, li-
gesom det beregnede finansieringsbidrag afhænger af, hvilken ud-
viklingsstrategi der lægges og dermed, hvor stor en risikopræmie
der skal indregnes. Derfor har EY valgt at lave såkaldte følsom-
hedsberegninger med selv meget store udsving. Det giver et spænd
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvordan økonomien i Lynetteholmen hænger sammen, herunder om projektet stadig forventes at hvile i sig selv økonomisk, til transportministeren
2532619_0002.png
Side 2/3
for indtægterne fra ca. 9 mia. og op til ca. 40 mia. kr., hvor yder-
punkterne er de mest usandsynlige.
En af landets førende boligøkonomer, direktør for Boligøkonomisk
Videnscenter, Curt Liliegreen, vurderer imidlertid, at det lave yder-
scenarie er meget usandsynligt, bl.a. fordi boligpriserne er steget
markant siden 2020, hvor EY lavede beregningerne.
https://www.altinget.dk/by/artikel/boligoekonom-lavt-skoen-for-
lynetteholm-indtaegter-er-meget-urealistisk
Med den seneste renteprognose er det centrale skøn for finansie-
ringsbidraget til infrastruktur fra byudvikling af Lynetteholm mv.
beregnet til 19 mia. kr. Tallene dækker hele Østhavnen, der – ud
over Lynetteholm – også forudsætter finansieringsbidrag fra de
større grundejere på Kløverparken, Refshaleøen mv.
I beregningerne indgår værdien af at udvikle Lynetteholm og By &
Havns arealer på Refshaleøen. Refshaleøens Ejendomsselskab A/S
og andre private grundejere på bl.a. Kløverparken forudsættes lige-
ledes at bidrage til at finansiere infrastrukturen, der er nødvendig
for at udvikle og dermed øge værdien af deres arealer på Nordøst-
amager. Der pågår dialog med de private grundejere om bidraget.
Det er ikke er besluttet, hvad der skal ske med Renseanlægget Ly-
netten, hvilket er op til de kommuner, der ejer BIOFOS. Ejerne un-
dersøger flere scenarier for den fremtidige placering af BIOFOS’
renseanlæg i hovedstaden. En eventuel flytning af Lynetten er ikke
en forudsætning for, at Lynetteholm kan udvikles. Det samlede fi-
nansieringsbidrag påvirkes kun marginalt af Lynettens fremtid,
idet et eventuelt salg af arealet vil være til markedspris.
Udvikling af Lynetteholm skal kunne finansiere den nødvendige
infrastruktur til Lynetteholm, der på baggrund af forundersøgelser
fra Vejdirektoratet og Metroselskabet forventes at koste ca. 13 mia.
kr., hvilket er reserveret i Infrastrukturplan 2035.
Forundersøgelserne skitserer nogle væsentligt større løsninger,
herunder en fuldt udbygget ringvej til lufthavnen og et nyt metro-
system, der i omfang ca. svarer til Cityringen. De langsigtede per-
spektiver i forhold til disse infrastrukturanlæg handler om meget
andet end byudvikling af Østhavnen og skal ikke kun finansieres af
Lynetteholm mv.
Det simple regnestykke for byudvikling og infrastruktur viser ud-
gifter for ca. 13 mia. kr., der skal sammenholdes med indtægter for
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om, hvordan økonomien i Lynetteholmen hænger sammen, herunder om projektet stadig forventes at hvile i sig selv økonomisk, til transportministeren
2532619_0003.png
Side 3/3
ca. 17 mia. kr. Det samlede projekt for udvikling af Lynetteholm og
den nødvendige infrastruktur kan således finansieres af egne ind-
tægter.