Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. februar 2022
2022-796
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (UFG).
Spørgsmål nr. 201:
Hvilke initiativer agter ministeren at tage for at gøre op med de
”vilde Vesten”- tilstande, der hersker inden for parkeringsbran-
chen, og som eksempelvis kommer til udtryk i artiklerne ”Mindst
40 lokale bilister melder om rykkere for p-afgifter de aldrig har
set”, ”31. januar kommer det til at regne med politianmeldelser
mod Europark” og ”Advokat om inkassotrusler fra Europark: Der
er rigtig meget, der halter hos firmaet” fra Horsens Folkeblad den
14. januar og 22. januar 2022?”
Svar:
Jeg er oplyst om, at udgangspunktet for privat parkering er, at det
er et privatretligt anliggende mellem to private parter, dvs. på den
ene side en bilist, som ønsker at parkere på et offentligt tilgænge-
ligt privat område, og på den anden side en grundejer, som stiller
arealer til rådighed.
Der er dog klare regler, som parkeringsselskaberne skal overholde
for, at en kontrolafgift med rette kan pålægges på et offentligt til-
gængeligt privat område – herunder færdselslovens § 122, c stk. 1,
hvorefter der kun kan pålægges en kontrolafgift på et privat om-
råde, hvis dette er tydeligt tilkendegivet ved skiltning. Det følger
også af færdselslovens
§ 122, c stk. 2, at en kontrolafgift kun kan
pålægges, hvis den, der pålægger afgiften, er tilmeldt Parkerings-
klagenævnet, og der tydeligt er vejledt om klageadgangen hertil.
Derudover er der
specifikke regler for, hvordan en kontrolafgift
skal tilkendegives, og hvilke oplysninger, der skal danne grundla-
get for pålæg af afgiften. Eksempelvis skal en gyldig kontrolafgift
anbringes umiddelbart synligt på køretøjet eller overgives til føre-
ren. Reglerne findes i bekendtgørelse om indgåelse af visse aftaler