Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2534314_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. februar 2022
2022-945
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 220:
Vil ministeren - uden reference til besvarelsen af tidligere spørgs-
mål og andre publikationer - i en sammenhængende og fyldestgø-
rende besvarelse redegøre for omkostningsfordelingen for Post-
Nords befordringspligtige område, herunder begrundet dokumen-
tere at der ikke sker krydssubsidiering til andre forretningsområ-
der?
Svar:
Omkostningsfordelingen hos Post Danmark A/S og mellem virk-
somheden og PostNord Logistics A/S
1
har været drøftet flere gange
i de hidtidige postforhandlinger i 2020-2021. Der har endvidere
været forskellige undersøgelser om dette, jf. nedenfor. Det kan der-
for ikke undgås, at der i dette svar forekommer gentagelser og/eller
henvisninger til forhold, som er oplyst før.
Revisionsfirmaet Deloitte stod den 8. juni 2021 på vegne af Trans-
portministeriet for en teknisk gennemgang af, hvorledes omkost-
ningsfordelingen foregår i praksis, hvortil postordførerne blev invi-
teret. Efterfølgende blev Deloittes præsentation heraf den 9. juni
2021 oversendt til Transportudvalget til fordeling til medlem-
merne. Jeg tillader mig at henvise til denne præsentation, hvor der
-
redegøres for principperne og metoderne for omkostnings-
fordelingen mellem det befordringspligtige og ikke-befor-
dringspligtige område i Post Danmark A/S,
Post Danmark A/S og
PostNord Logistics A/S er 100 pct. ejede dattersel-
skaber af PostNord Group AB, der ejes af PostNord AB.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil redegøre for omkostningsfordelingen for PostNords befordringspligtige område, herunder begrundet dokumentere at der ikke sker krydssubsidiering til andre forretningsområder, til transportministeren
2534314_0002.png
Side 2/3
-
er en gennemgang af, hvordan omkostningerne bliver for-
delt mellem de befordringspligtige og ikke-befordringsplig-
tige produkter i henhold til regnskabsreglementet for Post
Danmark A/S,
er en gennemgang af Deloittes uvildige undersøgelse fra
vinteren 2019/2020 i forhold til, hvordan omkostningerne
bliver fordelt og faktureret mellem Post Danmark A/S og
PostNord Logistics A/S.
-
Vedrørende spørgsmålet om krydssubsidiering vil jeg henvise til
min forgængers brev af 11. februar 2021 til statsrevisorerne om be-
retning nr. 10/2020 om tilsynet med Post Danmarks regnskabs-
praksis.
Af dette brev fremgår det bl.a., at revisorerklæringer i forbindelse
med Post Danmarks overholdelse af regnskabsreglementet for virk-
somheden er væsentlige for Trafikstyrelsens tilsyn. Denne revisions-
mæssige efterprøvning af regnskabet tjener til at tilvejebringe det
nødvendige og faglige grundlag for Trafikstyrelsens tilsyn med Post
Danmarks regnskabspraksis. Ved at offentliggøre erklæringerne på
Post Danmarks hjemmeside gives der offentligheden mulighed for
at følge med i, om det af Folketinget fastlagte regelsæt overholdes.
Regnskabsreglementet for Post Danmark A/S (af 26. juni 2014) de-
finerer den regulatoriske ramme for, hvordan udgifter og indtægter
ved befordringspligten opgøres m.v.
Formålet med regelsættet er netop at forhindre krydssubsidiering. I
de nævnte erklæringer forholder revisor sig til, om regelsættet er
overholdt eller ej. Det fremgår af Rigsrevisionens beretning, at Rigs-
revisionen i sin gennemgang af revisorerklæringerne ikke har fundet
anmærkninger i forhold til det undersøgte i regnskabsårene 2010-
2018.
Endelig skal det nævnes, at spørgsmålet om krydssubsidiering også
har været genstand for drøftelser i postordførerkredsen i forbindelse
med eksterne undersøgelser udført af henholdsvis konsulentfirmaet
McKinsey og Deloitte. Konklusionerne af undersøgelserne har været
præsenteret for postordførerkredsen. Nedenfor fremgår hovedbud-
skaberne fra undersøgelserne i punktform:
McKinsey har forholdt sig til kapitalbevægelserne mellem
Post Danmark A/S og PostNord Group AB over en 10-årig
periode (2009-2019). Den første del af perioden har været
kendetegnet ved udbyttebetalinger (pengestrømme) fra
Post Danmark A/S til moderselskabet (3.300 mio. DKK),
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om ministeren vil redegøre for omkostningsfordelingen for PostNords befordringspligtige område, herunder begrundet dokumentere at der ikke sker krydssubsidiering til andre forretningsområder, til transportministeren
2534314_0003.png
Side 3/3
mens der i de senere år er sket kapitaltilførsler fra moder-
selskabet til Post Danmark A/S (3.339 mio. DKK).
McKinsey’s analyse viste, at der er blevet tilført kapital til
PostNord Logistics A/S fra det svenske moderselskab,
PostNord Group AB. Årsagen er, at PostNord Logistics A/S
har været i økonomiske vanskeligheder. Der har ikke været
kapitalbevægelser mellem Post Danmark A/S og PostNord
Logistics A/S.
Den uvildige undersøgelse udført af Deloitte vedr. påstande
om krydssubsidiering mellem PostNord Logistics A/S og
Post Danmark A/S viste, at samtlige påstande i et anonymt
brev af 18. december 2019 kunne afkræftes. I den forbin-
delse konkluderer Deloitte bl.a., at der i PostNord Logitics
A/S bliver faktureret og betalt korrekt for centrale koncern-
funktioner, herunder kundeservice, ledere og IT-udstyr.
Dette er bl.a. sikret ved en gennemgang af relevant "trans-
fer pricing"-dokumentation for regnskabsåret 2019, der be-
skriver de transaktioner, som PostNord Logistics A/S har
haft med Post Danmark A/S og andre relaterede parter i
regnskabsåret.
Det kan i øvrigt oplyses, at årsregnskabet for PostNord Logistics
A/S for 2021 endnu ikke er offentliggjort, men at det forventes, at
det bliver et positivt resultat, jf. mit svar på spørgsmål 225.
Transportministeriet har med udgangspunkt i ovenstående ikke
nogen indikationer på, at der foregår krydssubsidiering mellem
den danske og svenske del af PostNord eller mellem Post Danmark
A/S og PostNord Logistics A/S.
Dertil kommer, at Post Danmark A/S årligt udformer en regn-
skabsmæssig opgørelse (det regulatoriske regnskab) i henhold til
regnskabsreglementet, og at det efterprøves af en ekstern revisor
med henblik på at vurdere, om reglerne overholdes. Resultatet af
revisors efterprøvning offentliggøres i form af en erklæring, der
lægges på virksomhedens hjemmeside sammen med det regulatori-
ske regnskab.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen