Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2530317_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. februar 2022
2022-894
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 218:
Det fremgår af ministerens svar på spørgsmål 8 og 53 til beslut-
ningsforslag B 25 om at sætte Lynetteholmprojektet på pause, at en
forudsætning for at anlægge Lynetteholmen er, at etablering af pe-
rimeteren (”nyttiggørelsesanlægget”) hviler i sig selv økonomisk.
Vil ministeren redegøre for; 1) om denne forudsætning stadig er
gældende henset til budgetoverskridelsen ved anlæggelse af peri-
meteren, og 2) om svarene på spørgsmål 8 og 53 skal tolkes sådan,
at hvis forudsætningen om, at etablering af og opfyldning af peri-
meteren skal hvile i sig selv, ikke holder, så stoppes projektet, eller
projektet sættes på pause?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende,
som jeg henholder mig til.
”I forbindelse med behandling af anlægsloven indgik det foreløbige
budget for Lynetteholm på 2,5 mia. kr. i maj 2021. Siden da har
vedtagelse af anlægsloven, kvalificeringen af økonomien vedr. bl.a.
ekspropriation og marinarkæologi, samt yderligere behov for råd-
givning og undersøgelser medført merudgifter. Dertil kommer, at
presset på bygge- og anlægssektoren har medført kraftige prisstig-
ninger i 2021 efter at have ligget ret stabilt siden 2018,
jf. Dan-
marks Statistiks indeks for byggeri- og anlæg.
Endelig vil budget-
tet til fase 2 blive revurderet i lyset af licitationsresultat på fase 1.
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 124 til L220 vedrørende
det forventede indtægts cashflow samt besvarelsen af spm 173 for
følsomhedsberegninger. Vi er i gang med opdatere business-casen,
således at den kan fremlægges sammen med det opdaterede budget
for fase 2. Det er fortsat By & Havns forventning, at de samlede an-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om forudsætningen for at anlægge Lynetteholmen er, at etablering af perimeteren (nyttiggørelsesanlægget) hviler i sig selv økonomisk stadig er gældende henset til budgetoverskridelsen ved anlæggelse af perimeteren m.v., til transportministeren
2530317_0002.png
Side 2/2
lægsomkostninger kan dækkes af indtægterne over tid samt garan-
tien fra Københavns Kommune, og at projektet dermed hviler i sig
selv. dvs. at de samlede omkostninger kan dækkes af de løbende
driftsindtægter fra jordmodtagelse over tid. Dette kan bl.a. ske gen-
nem yderligere kvalificering af de enkelte poster i business-casen
samt en revurdering af prisen for aflevering af jord. Som anført har
der siden 2020 været betydelige markedsmæssige prisstigninger på
anlægsarbejder. Der har ligeledes været en prisstigning på modta-
gelse af jord i Nordhavn. Netop nu er prisen for ren jord 60 kr. pr.
tons, mens prisen for forurenet jord er 121 kr. pr. tons. Det opdate-
rede budget og den opdaterede business-case vil tage højde for så-
danne markedsmæssige prisstigninger. By & Havn kan på nuvæ-
rende tidspunkt ikke oplyse hvad prisen bliver.
For kystlandskabet gælder stadig det forhold, at Københavns Kom-
mune har stillet garanti for denne del af anlægget på 400 mio.kr.
Det er forventningen, at garantien vil skulle bringes i anvendelse.
By & Havn har indgået aftale med kommunen herom.”
Jeg vil ligeledes henvise til svar på TRU spørgsmål 193.
Som det fremgår, er det fortsat By & Havns vurdering, at anlægget
af Lynetteholm hviler i sig selv. Man kan dog ikke sige som anført i
spørgsmålet, at dette forhold er en forudsætning for anlægget af
Lynetteholm, men det er en forudsætning for, at der ikke skal fin-
des finansiering hertil.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen