NOTAT
31. januar 2022
Beregninger af CO2-udledning for anlæg i for-
bindelse med Investeringsplan 2035
Den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti) indgik sammen med Dansk Folkeparti
Aftale om
et sammenhængende Danmark – Infrastrukturplan 2030
den 12.
marts 2019. Af aftalen fremgik der intet om effekter på CO2-udled-
ningen, hverken fra anlægget af infrastrukturprojekterne eller fra
trafikken.
På daværende tidspunkt var det praksis at opgøre de enkelte pro-
jekters effekt på CO2-udledningen fra trafikken i de respektive be-
slutningsgrundlag – som oftest i VVM-undersøgelsen af projektet.
Der indgik ikke i beslutningsgrundlagene for projekterne en opgø-
relse af CO2-udledningen fra selve opførelsen, fornyelsen og vedli-
geholdelsen af anlægget, og der var ikke udviklet nogen fælles anta-
get metode for sådanne beregninger.
Transportministeriets tilgang til arbejdet med en ny infrastruktur-
plan fra medio 2020 var udtryk for et paradigmeskift med en lang-
sigtet målsætning om at kunne beregne CO2-udledninger ligeså sy-
stematisk og metodisk som beregningerne vedrørende samfunds-
økonomi. Metodegrundlaget for samfundsøkonomiske beregninger
er til sammenligning udviklet over en 20 års periode.
Som led den nye tilgang blev der arbejdet med at kunne give et
samlet billede af en infrastrukturplans effekt på CO2-udledningen
fra trafikken. Arbejdet resulterede i, at der blev udviklet en regne-
model, som efterfølgende kunne kombinere forskellige projekter og
derigennem belyse den samlede effekt på CO2-udledningen fra tra-
fikken og på samfundsøkonomien. Modellen blev præsenteret for
og givet til forhandlingsparterne med henblik på, at de selv havde
mulighed for at regne på konsekvenserne af forskellige pakker af
projekter.