Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2022
2022-799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 210:
Vil ministeren give et skøn for nettoudgiften forbundet med �½-ti-
mes drift på Vestfyn, så der fortsat standser ét tog hver anden time
på de fire mindste stationer (forskellige tog på de fire stationer),
herunder oplyse eventuelle udfordringer forbundet med forslaget?
Svar:
En øget togdrift på Vestfyn vil være med til at gøre den kollektive
transport mere attraktiv for togpassagerer på Fyn. I dag bliver sta-
tionerne Kauslunde, Bred, Skalbjerg og Holmstrup betjent med et
tog hver anden time. Det skyldes primært, at den nuværende kapa-
citet anvendes til fjerntogtrafikken. Det betyder, der i øjeblikket
ikke er kapacitet nok til en bedre betjening af disse stationer.
Det vil først være muligt at udvide lokaltogsdriften mellem Odense
og Middelfart, når den nye bane over Vestfyn - som dedikeres til
fjerntogstrafikken - tages i brug forventeligt 2028/2029. Anlægs-
start for den nye jernbane blev i forbindelse med aftalen om Infra-
strukturplan 2035 fremrykket fra 2023 til 2022.
Når den nye bane på Vestfyn er ibrugtaget, vil der blive frigivet ka-
pacitet på den gamle bane. Det vil dermed være muligt at udvide
lokaltogsdriften på Vestfyn, som eksempelvis vil kunne bindes
sammen med togtrafikken på Svendborgbanen. Det kan give en
bedre sammenhæng i togtrafikken på tværs af Fyn, og dermed være
et løft for den kollektive transport. Det er ikke muligt på nuvæ-
rende tidspunkt at skønne over merudgifterne, da disse vil afhænge
at den nærmere organisering af togdriften på dette tidspunkt.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen