Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2538199_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2022
2022-799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 207:
Vil ministeren give et skøn for nettoudgiften forbundet med øget
drift af S-tog aften og weekend, eksempelvis via fuld drift som i
hverdage eller en model, der øger frekvensen på eksempelvis Bou-
levardbanen, herunder oplyse eventuelle udfordringer forbundet
med forslaget?
Svar:
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at etab-
lere metrodrift på S-banen (automatiseret S-tog). Det fremgår såle-
des af aftalen at:
”Parterne er enige om, at etablering af automatiseret metrodrift
på S-banen udgør et væsentligt element i at kunne løfte den kol-
lektive transport i hele hovedstadsområdet, og parterne er enige
om, at DSB skal fortsætte arbejdet med at forberede overgangen
til automatiseret metrodrift på S-banen på baggrund af DSB’s be-
slutningsoplæg for Fremtidens S-bane fra april 2021.
Parterne noterer sig endvidere, at der senest inden udløb af den
nuværende kontrakt med DSB med udgangen af 2024 skal indgås
en kontrakt mellem staten og DSB om omstilling af S-banen til
automatiseret metrodrift i forbindelse med indkøbet af næste ge-
nerations S-togsmateriel.”
Automatiseret S-tog, som den kendes fra metroen i København, vil
muliggøre flere afgange henover døgnet, flere tog til tiden og en
mere fleksibel drift. De flere afgange henover døgnet, herunder en
øget betjening om aftenen og i weekenden, kan ske til en lavere
omkostning end ved den nuværende S-togsdrift.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om ministeren vil give et skøn for nettoudgiften forbundet med øget drift af S-tog aften og weekend, eksempelvis via fuld drift som i hverdage eller en model, der øger frekvensen på eksempelvis Boulevardbanen, herunder oplyse eventuelle udfordringer forbundet med forslaget, til transportministeren
2538199_0002.png
Side 2/2
Med hensyn til en udvidelse af S-togsdriften på kortere sigt, er der
en række udfordringer. En realisering af en øget togdrift alle afte-
ner og i weekenden vil øge behovet for lokomotivførere og dermed
medføre et behov for rekruttering hos DSB. En rekrutteringsproces
inklusiv oplæring tager op til 1�½ år. Samtidig er Banedanmarks
vedligeholdelsesarbejde på S-banen tilrettelagt således, at vedlige-
hold af sporene sker i aftentimerne mandag til torsdag.
Passagergrundlaget vurderes ikke at være tilstrækkeligt til at øge S-
togsdriften i de i spørgsmålet angivne tidsrum uden merudgifter.
Størrelsen på de ekstra driftsomkostninger er afhængig af udvidel-
sen af S-togsdriften. Til brug for en eksempelberegning er der taget
udgangspunkt i:
Mandag til torsdag i tidsrummet 20-21 indføres 10 minut-
ters drift på hele S-tognettet (mod 20 minutters drift i dag)
samt 10 minutters drift på i tidsrummet 21-22 på stræk-
ningen Køge-Hillerød (mod 20 minutters drift i dag).
Fredag og lørdag indføres 10 minutters drift i tidsrummet
20-22 på hele S-tognettet (mod 20 minutter i dag) samt 10
minutters drift i tidsrummet 22-23 på strækningen Køge-
Hillerød.
På baggrund af ovenstående forudsætninger skønnes de ekstra
driftsomkostninger at udgøre ca. 14 mio. kr. årligt, som vil skulle
udmøntes gennem en genforhandlet kontraktbetaling, der i ud-
gangspunktet er varig. Dertil kommer, at et øget driftsniveau på S-
togsnettet vil indebære øget slitage på skinnenettet og deraf øgede
vedligeholdelsesomkostninger for Banedanmark. Det er således
ikke på nuværende tidspunkt muligt at anslå den samlede totalom-
kostning ved forslaget.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen