Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2022
2022-799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 207:
Vil ministeren give et skøn for nettoudgiften forbundet med øget
drift af S-tog aften og weekend, eksempelvis via fuld drift som i
hverdage eller en model, der øger frekvensen på eksempelvis Bou-
levardbanen, herunder oplyse eventuelle udfordringer forbundet
med forslaget?
Svar:
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at etab-
lere metrodrift på S-banen (automatiseret S-tog). Det fremgår såle-
des af aftalen at:
”Parterne er enige om, at etablering af automatiseret metrodrift
på S-banen udgør et væsentligt element i at kunne løfte den kol-
lektive transport i hele hovedstadsområdet, og parterne er enige
om, at DSB skal fortsætte arbejdet med at forberede overgangen
til automatiseret metrodrift på S-banen på baggrund af DSB’s be-
slutningsoplæg for Fremtidens S-bane fra april 2021.
Parterne noterer sig endvidere, at der senest inden udløb af den
nuværende kontrakt med DSB med udgangen af 2024 skal indgås
en kontrakt mellem staten og DSB om omstilling af S-banen til
automatiseret metrodrift i forbindelse med indkøbet af næste ge-
nerations S-togsmateriel.”
Automatiseret S-tog, som den kendes fra metroen i København, vil
muliggøre flere afgange henover døgnet, flere tog til tiden og en
mere fleksibel drift. De flere afgange henover døgnet, herunder en
øget betjening om aftenen og i weekenden, kan ske til en lavere
omkostning end ved den nuværende S-togsdrift.