Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2538192_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2022
2022-799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 206:
Vil ministeren give et skøn for nettoudgiften for betjening med ét
tog i timen fra Holbæk over Roskilde direkte til lufthavnen som
ekstra tog i hele driftsdøgnet alle ugens dage udover de eksiste-
rende afgange, som dermed sikrer �½-times drift mellem Roskilde
og lufthavnen, herunder oplyse eventuelle udfordringer forbundet
med forslaget?
Svar:
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 er der afsat midler til at
styrke jernbanen i hovedstadsområdet. Det omfatter bl.a. øre-
sundsperroner på Ny Ellebjerg Station, overhalingsspor til godstog
ved Kalvebod, vendespor ved Københavns Lufthavn Station, fjern-
og regionaltogsperroner på Glostrup Station samt udvidelse af Kø-
benhavns Lufthavn Station.
Ovenstående projekter skaber tilsammen en ny sydlig jernbanekor-
ridor uden om Københavns Hovedbanegård, som løfter kapaciteten
og skaber mulighed for flere direkte togafgange og kortere rejseti-
der mellem Jylland/Fyn, Vestsjælland, Roskilde, Københavns Vest-
egn og Amager.
Ved køreplanskiftet i december 2021 blev det første togsystem i
den nye sydlige jernbanekorridor indført, idet der én gang i timen
kører et tog mellem Slagelse og København Lufthavn via Ny Elle-
bjerg. Det vurderes ikke muligt at indføre yderligere togsystemer i
korridoren uden at det påvirker punktligheden negativt, idet kapa-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om ministeren vil give et skøn for nettoudgiften for betjening med ét tog i timen fra Holbæk over Roskilde direkte til lufthavnen som ekstra tog i hele driftsdøgnet alle ugens dage udover de eksisterende afgange, som dermed sikrer ½-times drift mellem Roskilde og lufthavnen, herunder oplyse eventuelle udfordringer forbundet med forslaget, til transportministeren
2538192_0002.png
Side 2/2
citeten på særligt Øresundsbanen er brugt op. Dette vil være tilfæl-
det indtil udvidelsen af Københavns Lufthavn Station er realiseret
omkring 2026.
Merudgifterne til at indføre et togsystem, som kører én gang i ti-
men mellem Holbæk og Københavns Lufthavn i hele driftsdøgnet,
anslås med stor usikkerhed at ligge i størrelsesordenen 50 mio. kr.
årligt.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen