Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2530699_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. februar 2022
2022-798
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 205:
Vil ministeren redegøre for status for byggeriet af den nye Stor-
strømsbro?
Svar:
Transportudvalget blev den 14. december 2021 orienteret om den
aktuelle tidsplan for byggeriet af den nye Storstrømsbro. Til orien-
teringen var vedlagt et notat fra Vejdirektoratet, hvoraf det frem-
går, at Vejdirektoratet vurderer, at vejforbindelsen kan åbne ultimo
2025 og at de jernbanetekniske arbejder tidligst kan påbegyndes
på dette tidspunkt.
Som det fremgår af notatet, er Vejdirektoratets vurdering af tids-
planen baseret på det realistiske scenarie i den eksterne tidsplans-
granskning samt entreprenørens hidtidige fremdrift.
Vejdirektoratet har oplyst mig, at der her i februar 2022 ikke er
ændringer til denne vurdering. Endvidere har Vejdirektoratet op-
lyst følgende:
”Aktuel status
Covid-19 pandemien har haft og har fortsat en betydelig påvirkning
på projektet grundet dets internationale karakter. Det er vanskeligt
at skaffe medarbejdere fra forskellige lande i Europa til byggeplad-
sen på grund af skærpede rejserestriktioner mellem lande i Europa
- såvel som i hele verden generelt. Ligeledes er der generelt betyde-
ligt forlængede leveringstider på materialer.
For at begrænse forsinkelsen har entreprenøren optimeret tidspla-
nen ved blandt andet at ændre rækkefølgen af elementmontagen,
således at der arbejdes med montage af broelementer fra syd og
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om ministeren vil redegøre for status for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transportministeren
2530699_0002.png
Side 2/4
nord samtidig. Entreprenøren har desuden meddelt, at der er be-
stilt mere materiel, som er forudsætningen for at denne plan kan
gennemføres.
Vejdirektoratet kan konstatere, at entreprenøren har mandet op,
og at hastigheden på nogle af arbejderne er blevet øget, men det er
endnu for tidligt at vurdere, om entreprenøren kan følge sin egen
optimerede tidsplan, hvor han forventer af være færdig med pro-
jektet medio 2024. Entreprenørens tiltag i forbindelse med opti-
mering af egen tidsplan har ikke ændret på Vejdirektoratets vurde-
ring fra december 2021.
Udgravning og etablering af stenpudefundamenter på havbunden
pågår planmæssigt og på byggepladsen på Masnedø er elementpro-
duktionen af alle tre typer elementer; fundamenter, pilleskaft-ele-
menter og brodragere er i gang. Den første præfabrikerede brodra-
ger forventes færdigstøbt i slutningen af marts 2022, hvorefter
selve offshore montering af drageren kan påbegyndes.
Der er placeret seks ud af samlet 40 normalfundamenter på hav-
bunden. Desuden blev det store fundament, som skal bære den 100
meter høje centerpylon, placeret på havbunden i oktober 2021, og
der er efterfølgende etableret arbejdsplatform for det videre ar-
bejde med den nederste del af pylonen.
Ved broens sydlige brofæste ved Orehoved er de to første bropiller
og brovederlaget færdigt, og udførelse af to brofag pågår. De to
brofag forventes færdige i 2. kvartal 2022.
Ved broens nordlige brofæste er anlæg af brovederlag, to funda-
menter og to bropiller i gang.
Arbejdet med den permanente dæmning og anlæg af lokalveje på
Masnedø er ligeledes i gang.
Entreprenørens detailprojektering er på trods af skiftet af rådgiver
fortsat forsinket, men forsinkelsens indvirkning på anlægsarbej-
derne er nu mindre end tidligere, da fremdriften af projekteringen
er bedret.
Økonomi
Projektet har på Finansloven for 2022 en projektbevilling på
3.724,2 mio. kr. I forhold til størrelsen af risici og de aktuelle reser-
ver vurderes projektbevillingen utilstrækkelig. Projektet har på nu-
værende tidspunkt disponeret ca. to tredjedele pct. af projektreser-
verne.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om ministeren vil redegøre for status for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transportministeren
2530699_0003.png
Side 3/4
Projektets bevilligede totaludgift er 4.405,6 mio. kr., hvor den cen-
trale reserve udgør 681,4 mio. kr. Samlet set vurderes det sikkert,
at det bliver nødvendigt at trække på den centrale reserve. Totalud-
giften forventes overholdt. Projektet er endnu ikke blevet tilført
midler fra den centrale reserve.
Projektet har fået tilsagn om EU-støtte på 30 pct. af støtteberetti-
gede anlægsomkostninger svarende til den ansøgte ramme på 317
mio. kr. Støtteperioden omfatter marts 2020 til udgangen af 2024.
Som udgangspunkt skal EU-støtten tilgå statskassen. Projektet di-
sponerer således ikke over midlerne. Den varslede forsinkelse af
projektet, som vil medføre en færdiggørelse senere end støtteperio-
dens udløb, kan få indflydelse på støttebeløbets størrelse. Vejdirek-
toratet indgår i dialog om forholdet med CINEA, der forvalter støt-
teordningen.
Totalentreprenøren har gennem længere tid varslet krav, som dog
hidtil ikke er blevet nærmere kvantificeret over for Vejdirektoratet.
I januar 2022 har Vejdirektoratet så modtaget et meget stort sam-
let krav fra Totalentreprenøren. Dette skal ses i lyset af, at entre-
prenøren gennem en lang periode har tabt penge på gennemførel-
sen af byggeriet. Kravet består af en række delkrav, som sammen-
lagt er i samme økonomiske størrelsesorden som den oprindeligt
aftalte kontraktsum. Dog er det således, at enkelte delkrav er over-
lappende. Kravene går både på tekniske forhold og forsinkelse med
ønske om kompensation.
Vejdirektoratet har på det foreliggende grundlag svært ved at se, at
entreprenøren tilnærmelsesvis vil have ret til tidsfristforlængelse,
godtgørelse, erstatning eller betaling i det omfang, som entrepre-
nøren gør gældende. Vejdirektoratet har startet behandlingen af
dette kravkompleks i samarbejde med Kammeradvokaten.
Arbejdsmiljø
De involverede entreprenører på byggeriet af Storstrømsbroen har
tidligere modtaget et større antal påbud fra Arbejdstilsynet, hvilket
affødte kritik i pressen samt samråd i Beskæftigelsesudvalget i hhv.
november 2019 og januar 2021 – det sidste med deltagelse af den
daværende transportminister. Det samlede antal reaktioner fra Ar-
bejdstilsynet var i 2021 på niveau med antallet i 2020.
Antallet af arbejdsulykker i 2021 er steget i forhold til tidligere år.
Ulykkesfrekvensen (antal ulykker pr. 1 mio. arbejdstimer) for dan-
ske bygge- og anlægspladser lå på 24,5 i 2020, mens det på Stor-
strømsprojektet i 2020 lå på 21,2 og i 2021 på 28,1. Vejdirektoratet
finder ikke stigningen i ulykkesfrekvensen tilfredsstillende, og der
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om ministeren vil redegøre for status for byggeriet af den nye Storstrømsbro, til transportministeren
2530699_0004.png
Side 4/4
vil fortsat dagligt blive fulgt tæt op med sikkerhedsrunderinger
mm. fra Vejdirektoratets side.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen