Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. februar 2022
2022-796
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 204:
Finder ministeren det bekymrende, at Europark ved flere lejlighe-
der ikke har været i stand til at fremlægge dokumentation for begå-
ede parkeringsovertrædelser, når advokatvirksomheder har efter-
spurgt dem, og at det derfor virker som om, virksomheden udskri-
ver bøder uden grund, jf. artiklen ”Advokat om inkassotrusler fra
Europark: Der er rigtig meget, der halter hos firmaet” fra Horsens
Folkeblad den 22. januar 2022?
Svar:
Jeg er oplyst om, at der i dag findes klare regler for, hvornår en
kontrolafgift med rette kan pålægges bilister, der parkerer
på et of-
fentligt tilgængeligt privat område. Det er bl.a. et krav,
at en kon-
trolafgift skal indeholde visse faktiske oplysninger, herunder hvilke
parkeringsvilkår,
der er overtrådt. Dette reguleres i bekendtgørelse
om indgåelse af visse aftaler om parkering og udstedelse af kon-
trolafgifter på private parkeringsområder.
Mange bilister har udtrykt utilfredshed over private parkeringssel-
skabers behandling af klager over en pålagt afgift.
Af den årsag blev der med en ændring i færdselsloven tilbage i 2017
oprettet et Parkeringsklagenævn,
hvor borgerne kan få behandlet
klager over kontrolafgifter, de mener er pålagt uretmæssigt. Denne
styrkelse af bilisternes retssikkerhed fik en bred tilslutning fra Fol-
ketingets partier, herunder Dansk Folkeparti.
Det er parkeringsselskaberne, der skal løfte bevisbyrden
for, at af-
giften er pålagt med rette. Hvis Parkeringsklagenævnet vurderer,
at der ikke er tilstrækkeligt bevis for, at en kontrolafgift er pålagt
med rette, bortfalder denne, og kontrolafgiften kan i sagens natur
ikke opkræves.