Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. oktober 2021
2021-2766
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 20:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor loven om ophævelse af lov om
en ny fjordforbindelse ved Frederikssund i henhold til regeringens
lovprogram først bliver fremsat i Folketinget i anden halvdel af fe-
bruar, og dermed formentlig først træder i kraft i midten af 2022,
når ministeren ved forhandlingerne om infrastrukturplanen i juni
2021 gav udtryk for, at loven
–
og dermed afskaffelsen af brugerbe-
talingen på Kronprinsesse Marys Bro
–
allerede kunne træde i
kraft den 1. januar 2022?
Svar:
Planerne for blandt andet lovgivning i forlængelse af aftalen om
”Infrastrukturplan 2035”, som spørgerens parti er en del af,
blev
gennemgået på forligskredsmødet den 29. september 2021.
Det er planen at fjerne brugerbetalingen på Kronprinsesse Marys
Bro pr. 1. januar 2022, og ikrafttræden af en ophævelse af lov om
en ny fjordforbindelse ved Frederikssund er ikke en forudsætning
herfor. Der vil med finansloven for 2022 blive givet bevilling til, at
der i begyndelsen af januar 2022 kan overføres det beløb til Fjord-
forbindelsen Frederikssund, der vil indfri selskabets gæld. Når gæl-
den er indfriet, er der ikke længere behov for brugerbetaling. Da
selskabets bestyrelse i henhold til § 17, stk. 2, fastsætter niveauet
for betalingerne, vil bestyrelsen inden udgangen af 2021 kunne be-
slutte at ændre taksten på Kronprinsesse Marys Bro til 0 kr. pr. 1.
januar 2022.
Der er dog fortsat behov for efterfølgende at ophæve lov om en ny
fjordforbindelse ved Frederikssund, da der ikke vil være behov for
på et senere tidspunkt at genindføre brugerbetaling på Kronprin-
sesse Marys Bro, men fremsættelsestidspunktet for loven er som