Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2529620_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. februar 2022
2022-723
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. januar 2022 stillet følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål 198:
Vil ministeren oplyse de samlede udgifter for samtlige 98 kommu-
ner, som hver enkelt kommune har haft til at hæve byskilte, så de
er mindst 1,5 meter over vejen? Der henvises til artiklen ”Byskilte
sidder for lavt: Nye krav koster millioner af skattekroner” fra dr.dk
den 7. januar 2022.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har svaret føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Der er med en overgangsbestemmelse tale om en overgangsperi-
ode på 10 år startende i 2012. I den periode har det stået kommu-
nerne frit for at foretage en regulering af højden på byzoneskiltet
for at fremme synligheden af færdselsskiltet, når skiltningen allige-
vel skulle udskiftes ved slitage og lignende. Fordi denne regulering
kunne ske i medfør af den naturlige udskiftning af skiltene, må ud-
gifterne i de fleste tilfælde forventes at være af yderst begrænset
omfang.
Det er således de enkelte, kommunale vejmyndigheder, der har an-
svaret for udskiftning af skiltene og som eventuelt kan have et
overblik over udgifterne i den enkelte kommune. Over en så lang
periode formodes det at være vanskeligt for de enkelte kommuner
at opgøre den eksakte årlige udgift til drift og vedligeholdelse af
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 198: MFU spm. om ministeren vil oplyse, hvad de samlede udgifter er for samtlige 98 kommuner, som hver enkelt kommune har haft til at hæve byskilte, så de er mindst 1,5 meter over vejen, til transportministeren
2529620_0002.png
Side 2/2
færdselsskilte og anden afmærkning til regulering af færdslen, her-
under også specifikt det omtalte færdselsskilt. Vejdirektoratet har
således ikke en oversigt over de samlede udgifter.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen