Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2530143_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. februar 2022
2022-644
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 195:
Vil ministeren oplyse, hvor meget energi en passager mellem Kø-
benhavn og Aalborg bruger i et fly med hhv. fossilt brændstof eller
Power-to-X i tanken i forhold til en passager i tog med enten IC3-
tog (diesel) eller med de nye elektriske tog, DSB har bestilt?
Svar:
I følge Transportministeriets model til opgørelse af emissioner fra
transporten (TEMA2015) bruger en person, der transporteres med
fly på den givne rute ca. 365 MJ, mens den samme passager med et
IC3-tog på diesel bruger ca. 161 MJ. Hvad angår DSB’s nye el-tog,
Fremtidens Tog, er disse mere energieffektive end de nuværende
IC3-tog, og Trafikstyrelsen oplyser, at de forventes at bruge ca. 80
MJ pr. person på den givne rute.
Forudsætningerne for beregning af udledning og energiforbrug har
dog ændret sig siden 2015, ikke mindst i kølvandet på COVID-19,
som har påvirket danskernes rejsevaner. Det afspejler sig i belæg-
ningen og dermed også i energiforbrug pr. passager. Den konkrete
beregning afhænger desuden af, hvilken konkret fly- og togtype der
tages udgangspunkt i, da flytyper såvel som forskellige togtyper va-
rierer i energiforbrug.
DSB har udarbejdet en anden opgørelsesmetode med udgangs-
punkt i nyere tal, som anvendes af DSB internt og som blandt an-
det er offentliggjort i DSB’s Miljøårsopgørelse 2021.
På baggrund af DSB’s opgørelsesmetode oplyser DSB, at en person,
der transporteres med fly mellem København og Aalborg i gen-
nemsnit bruger ca. 522 MJ, mens den samme passager med et IC3-
tog på diesel bruger ca. 280 MJ og med Fremtidens Tog forventes
at bruge ca. 81 MJ. Disse beregninger er dog ikke konsolideret i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om, hvor meget energi en passager mellem København og Aalborg bruger i et fly med hhv. fossilt brændstof eller Power-to-X i tanken i forhold til en passager i tog med enten IC3-tog (diesel) eller med de nye elektriske tog, DSB har bestilt, til transportministeren
2530143_0002.png
Side 2/2
Transportministeriet. Ministeriet vurderer jævnligt behovet for
opdatering af beregningsmæssige forudsætninger generelt, herun-
der for beregning af emissioner.
Der er ikke praktiske erfaringer med at anvende PtX-brændstoffer
til fly i større omfang, hvorfor ministeriet ikke har oplysninger om,
hvor meget energi en passager vil bruge på flytransport med PtX
mellem København og Aalborg.
Et fly vil i udgangspunktet bruge samme mængde energi, hvad end
det flyver på PtX eller fossilt brændstof – hvis ellers øvrige faktorer
som motortype, aerodynamik, flyets vægt, rutevalg i luften, vejr og
vind mv. er ens. Der kan være forskelle i brændstoffets energiden-
sitet (energiindholdet pr. liter brændstof), hvorfor der skal medta-
ges mere eller mindre brændstof på flyvningen, hvilket påvirker
flyets vægt og dermed energiforbruget på flyvningen. Transportmi-
nisteriet har dog ikke kendskab til tal for PtX-brændstofs påvirk-
ning af vægt og dermed energiforbrug.
Der er forskel på, hvor meget energi det kræver at producere de
forskellige typer af brændstof, ligesom der er forskel på udlednin-
gen af drivhusgasser, når brændstoffet forbrændes. Vedrørende
spørgsmål til energiforbruget ved produktion af brændstof, vil jeg
henvise til klima-, energi- og forsyningsministeren.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen