Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2528432_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. februar 2022
2022-643
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 194:
Vil ministeren oplyse, hvad de samlede drivhusgasudledninger for-
bundet med hele anlæggelsen af Lynetteholmen er? Svaret bedes
opgjort bredest muligt, inkl. forberedelse, anlæg af selve øen,
transport af slam til Køge Bugt, flytning af rensningsanlæg i Øre-
sund, oprydning, sikring af naturhensyn etc.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende,
som jeg henholder mig til:
”Med vedtagelsen af lov om anlæg af Lynetteholm i Folketinget 4.
juni 2021 blev By & Havn bemyndiget til at gennemføre følgende
anlæg:
Anlæg af perimeter til Lynetteholm
Etablering af kystlandskab
Anlæg af modtageanlæg
Anlæg af adgangsvej og arbejdsareal
Uddybning af sejlrende i Kronløb og syd for Middelgrund
Klapning af materiale i Køge Bugt
Opfyld af arealet inden for perimeteren (driftsfasen)
Af Miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm samt baggrundsrap-
porten ”Lynetteholm – Luft og klima” (november 2020), som
begge er offentligt tilgængelige på Trafikstyrelsens hjemmeside,
fremgår beregnede CO2-udledninger på i alt ca. 250.000 ton i Ly-
netteholms anlægs- og efterfølgende driftsfase. Ved en beklagelig
fejl er tallet 350.000 ton CO2, som ikke er korrekt, anført i Miljø-
konsekvensrapportens sammenfatning.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om, hvad de samlede drivhusgasudledninger forbundet med hele anlæggelsen af Lynetteholmen er, til transportministeren
2528432_0002.png
Side 2/2
By & Havn har forpligtet sig til at anvende BAT (Best Available
Technologies), hvorfor der er en forventning om, at den samlede
udledning sænkes fremadrettet, bl.a. som følge af overgang til el-
drevet transport.
Det er det ejerkredsen i BIOFOS, som træffer beslutning om even-
tuel flytning af rensningsanlægget. Flytning af rensningsanlægget
er ikke en del af den opgave, som By & havn har i henhold til lov
om anlæg af Lynetteholm. By & Havn kan ikke bidrage med oplys-
ninger om CO2-udledninger ved en eventuel flytning af rensnings-
anlægget.”
Det skal bemærkes, at alternativet til Lynetteholm givetvis vil inde-
bære en større CO2-udledning ved transporten af overskudsjord,
idet det mest klimavenlige er at nyttiggøre jorden lokalt frem for, at
vognmænd og entreprenører skal transportere jorden over længere
distancer.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen