Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2530134_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. februar 2022
2022-642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 192:
Det fremgår af Dansk Luftfarts publikation ”5 myter om luftfartens
klimapåvirkning”, at kun 0,5 pct. af Danmarks CO
2
-udledning
kommer fra indenrigsflyvninger (www.dansk-luftfart.dk/wp-con-
tent/uploads/2017/04/fem-myter-til-net.pdf). Vil ministeren til-
kendegive sin holdning til, om det vil være en bedre løsning, at
man benytter sig af Luftfartens Klimafond, som har en model for,
hvordan der kan spares 30 pct. udledning på alle flyvninger ud af
Danmark, end at fokusere på grøn indenrigsflyvning?
Svar:
Luftfarten (flyrejser der afgår fra Danmark) udleder ca. 3,2 mio.
tons CO
2
pr. år stigende til 3,4 mio. tons CO
2
i 2030, hvoraf inden-
rigs-luftfarten står for 0,2 mio. tons CO
2
i 2030. I Energistyrelsens
publikation Klimastatus- og fremskrivning fremgår det, at dansk
indenrigsluftfart (inkl. ruter til og fra Grønland og Færøerne) i
2019 udgør omkring 0,3 pct. af Danmarks samlede udledninger.
Klimapartnerskabet for luftfart har foreslået, at der oprettes en er-
hvervsdrivende klimafond (”Luftfartens Klimafond”) med en årlig
fondsindtægt på op mod 500 mio. kr., finansieret ved en passager-
afgift på 20-30 kr. per afrejsende passager. Klimafonden skal op-
rettes sammen med et krav om iblanding af bæredygtigt flybrænd-
stof, og fonden skal finansiere merprisen til bæredygtigt flybrænd-
stof.
Klimapartnerskabet for luftfart estimerer i deres rapport, at gen-
nemførelse af klimapartnerskabets samlede anbefalinger, herunder
oprettelse af en erhvervsdrivende fond (”Luftfartens Klimafond”),
operationelle effektiviseringer, ruteoptimering, flådefornyelse mv.,
vil medføre en CO
2
-reduktion på 70 pct. i indenrigsluftfarten i
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om ministeren vil tilkendegive sin holdning til, om det vil være en bedre løsning, at man benytter sig af Luftfartens Klimafond, som har en model for, hvordan der kan spares 30 pct. udledning på alle flyvninger ud af Danmark, end at fokusere på grøn indenrigsflyvning, til transportministeren
2530134_0002.png
Side 2/2
2030 ift. 1990-niveauet, og 30 pct. i udenrigsluftfarten i 2030 ift.
2017-niveauet.
Ifølge Klimapartnerskabets beregninger vil det medføre en udled-
ning fra indenrigsluftfarten på omkring 0,05 mio. tons CO
2
i 2030,
og en udledning fra udenrigsluftfarten på omkring 2,1 mio. tons
CO
2
i 2030. Disse beregninger er dog ikke konsoliderede. Det skal
bemærkes, at det alene er CO
2
-udledninger (og reduktioner) fra in-
denrigsluftfart, der indgår i det danske klimaregnskab.
Regeringen arbejder både nationalt og internationalt for at fremme
den grønne omstilling af luftfarten. Regeringen har med statsmini-
sterens nytårstale sat det ambitiøse mål, at danskerne i 2025 skal
have mulighed for at flyve grønt på én indenrigsrute, og at man se-
nest i 2030 kan flyve helt grønt, når man flyver indenrigs i Dan-
mark. Jeg kan henvise til min besvarelse af TRU alm. del. nr. 191.
Luftfarten er en international transportform, og derfor skal vi na-
turligvis også se på sammenhæng til initiativerne i blandt andet EU
og ICAO. Der er store klimamæssige fordele ved, at vi på tværs af
lande kan finde fælles fodslag, så flyvningerne ikke blot flytter
rundt mellem os. Regeringen arbejder derfor også aktivt for inter-
nationale løsningsmodeller. Europa-Kommissionen har med 'Fit
for 55-pakken' i juli 2021 præsenteret en række spændende forslag,
der kan fremme den grønne omstilling af luftfarten.
Regeringen vil senere i 2022 præsentere en samlet plan for den
grønne omstilling af luftfarten.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen