Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. februar 2022
2022-642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. januar 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Spørgsmål nr. 192:
Det fremgår af Dansk Luftfarts publikation ”5 myter om luftfartens
klimapåvirkning”, at kun 0,5 pct. af Danmarks CO
2
-udledning
kommer fra indenrigsflyvninger (www.dansk-luftfart.dk/wp-con-
tent/uploads/2017/04/fem-myter-til-net.pdf). Vil ministeren til-
kendegive sin holdning til, om det vil være en bedre løsning, at
man benytter sig af Luftfartens Klimafond, som har en model for,
hvordan der kan spares 30 pct. udledning på alle flyvninger ud af
Danmark, end at fokusere på grøn indenrigsflyvning?
Svar:
Luftfarten (flyrejser der afgår fra Danmark) udleder ca. 3,2 mio.
tons CO
2
pr. år stigende til 3,4 mio. tons CO
2
i 2030, hvoraf inden-
rigs-luftfarten står for 0,2 mio. tons CO
2
i 2030. I Energistyrelsens
publikation Klimastatus- og fremskrivning fremgår det, at dansk
indenrigsluftfart (inkl. ruter til og fra Grønland og Færøerne) i
2019 udgør omkring 0,3 pct. af Danmarks samlede udledninger.
Klimapartnerskabet for luftfart har foreslået, at der oprettes en er-
hvervsdrivende klimafond (”Luftfartens Klimafond”) med en årlig
fondsindtægt på op mod 500 mio. kr., finansieret ved en passager-
afgift på 20-30 kr. per afrejsende passager. Klimafonden skal op-
rettes sammen med et krav om iblanding af bæredygtigt flybrænd-
stof, og fonden skal finansiere merprisen til bæredygtigt flybrænd-
stof.
Klimapartnerskabet for luftfart estimerer i deres rapport, at gen-
nemførelse af klimapartnerskabets samlede anbefalinger, herunder
oprettelse af en erhvervsdrivende fond (”Luftfartens Klimafond”),
operationelle effektiviseringer, ruteoptimering, flådefornyelse mv.,
vil medføre en CO
2
-reduktion på 70 pct. i indenrigsluftfarten i