Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. februar 2022
2022-594
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 190:
Vil ministeren oplyse, om Københavns Lufthavn skal følge EU-reg-
lerne for anvendelse af start- og landingsslots, eller om der kan
indføres nationale regler herfor, og kan og vil ministeren i dette til-
fælde indføre lavere procentkrav end EU for at reducere spøgelses-
flyvninger til og fra Københavns Lufthavn? Der henvises til artiklen
”18.000 spøgelsesfly med ingen eller få passagerer på vej over Eu-
ropa” fra Ingeniøren den 7. januar 2022.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Københavns Lufthavn skal følge EU-reglerne for anvendelse af
start- og landingsslots.
Reguleringen af slots finder sted med hjemmel i Rådets forordning
(EØF) nr. 95/93, og dens efterfølgende ændringer (slotsforordnin-
gen). Slotsforordningen er fastsat med hjemmel i artikel 100, stk.
2, i afsnittet om transport, i Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsområde. Lovgivningskompetencen på transportområdet
er som udgangspunkt delt mellem Unionen og medlemsstaterne, jf.
artikel 4.
Hvis Unionen lovgiver på et specifikt transportområde, har EU-
lovgivningen forrang for og fortrænger nationale regler. Det vil
sige, at hvis slotsforordningen regulerer et givent område, kan der
ikke være nationale regler på samme område, medmindre slotsfor-
ordningen selv giver mulighed for sådanne supplerende regler.