Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. februar 2022
2022-594
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 189:
Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang der foretages spøgelsesflyv-
ninger til og fra Københavns Lufthavn, og hvor stor en CO2-udled-
ning anslås disse at medføre? Der henvises til artiklen ”18.000 spø-
gelsesfly med ingen eller få passagerer på vej over Europa” fra In-
geniøren den 7. januar 2022.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen henviser til besvarelsen af TRU 158, hvori der ind-
går en oversigt over, antallet af tomme flyvninger til og fra Køben-
havns Lufthavn. Oversigten inkluderer også flyvninger med en be-
lægning på under 5 pct. Det skal bemærkes, at disse tomflyvninger
med stor sandsynlighed ikke er det samme som spøgelsesflyvnin-
ger. Hvor spøgelsesflyvninger foretages for at bibeholde slots, er
tomflyvninger i nogle henseender uundgåelige. Fly skal rokeres,
serviceres og testes, hvilket medfører, at nogle fly flyver tomme. Fly
der chartres, flyver også ofte tomme til deres startdestination.
SAS har i svaret til TRU 188 bemærket, at det hidtil ikke har været
nødvendigt at flyve spøgelsesflyvninger med henblik på at bibe-
holde slots. Ydermere har Trafikstyrelsen endnu ikke fået meldin-
ger om spøgelsesflyvninger for at opretholde slots.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen