Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. februar 2022
2022-594
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 188:
Ifølge artiklen ”18.000 spøgelsesfly med ingen eller få passagerer
på vej over Europa” fra Ingeniøren den 7. januar 2022 oplyser SAS,
at de ikke foretager de såkaldte spøgelsesflyvninger for at bevare
start- og landingsslots. Vil ministeren forklare, hvorledes SAS und-
går dette, og hvorledes defineres i denne sammenhæng begrebet
spøgelsesflyvning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen har bedt SAS redegøre for, hvordan SAS undgår
spøgelsesflyvninger. SAS har oplyst følgende til Trafikstyrelsen:
”SAS
har som følge af en betydeligt reduceret efterspørgsel på fly-
rejser reduceret sit trafikprogram tilsvarende.
SAS har inden for gældende slotsregler og ikke mindst på grund
af de lempede krav til benyttelsessatser for slots hidtil været i
stand til at tilrettelægge sit reducerede trafikprogram på en
måde, så det ikke har været relevant at gennemføre tomflyvnin-
ger. Dette vil SAS også kunne gøre fremover, såfremt slotsreg-
lerne i tilstrækkeligt omfang tillader det. SAS er bekymret for, om
den af EU-Kommissionen fastsatte benyttelsessats på 64 pct. for
sommerprogrammet 2022 imødekommer dette.””
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen