Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2528989_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. februar 2022
2022-556
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 186:
Vil ministeren kommentere artiklen "Byskilte sidder for lavt: Nye krav
koster millioner af skattekroner" fra dr.dk den 7. januar 2022
(www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/byskilte-sid-der-lavt-nye-krav-
koster-millioner-af-skattekroner) med henblik på et kommende sam-
råd?
Svar:
Jeg har forhørt mig om sagen hos Vejdirektoratet, der oplyser, at
reglen om skiltehøjde har til formål at øge synligheden af skiltning
og dermed forbedre trafiksikkerheden. Overgangsbestemmelsen
10 år er baseret på den løbende udskiftning af skiltningen, hvorfor
udgifterne
i de fleste tilfælde forventes at være af yderst begrænset
omfang.
Byzoneskilte
tjener naturligvis til at orientere trafikanterne om,
hvor de befinder sig, men de udgør samtidig en færdselsregule-
rende afmærkning. For så vidt angår hastighed kan byzoneskiltet
således sidestilles med et skilt, der viser en hastighedsbegrænsning
på 50 km/t. Typisk vil der være tale om et skift i hastighed fra 80
km/t til 50 km/t, og det vil kunne få fatale konsekvenser, hvis skil-
tet ikke er synligt, fordi skiltet er opsat så lavt, at det ikke kan ses –
eksempelvis hvis det helt eller delvist er dækket af græs, jf. neden-
stående eksempel:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Byskilte sidder for lavt: Nye krav koster millioner af skattekroner" fra dr.dk den 7. januar 2022, til transportministeren
2528989_0002.png
Side 2/3
Dette eksempel svarer således til, at et skilt med en hastighedsbe-
grænsning på 50 km/t er placeret lige over jorden.
Det vil ud fra hensynet til færdselssikkerheden ikke være forsvar-
ligt at slække på kravet om, at byzoneskilte skal ophænges 1,5 me-
ter over jorden, da det giver en væsentligt bedre synlighed, jf. føl-
gende eksempel:
Dette indebærer imidlertid ikke, at eksisterende byporte eller lig-
nende, hvor der i dag er placeret et byzoneskilt, som ikke lever op
til kravet, skal fjernes, idet vejmyndigheden på samme sted kan op-
stille et supplerende byzoneskilt, der er placeret 1,5 meter over jor-
den.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 186: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Byskilte sidder for lavt: Nye krav koster millioner af skattekroner" fra dr.dk den 7. januar 2022, til transportministeren
2528989_0003.png
Side 3/3
Jeg vil endvidere bede Vejdirektoratet ændre reglerne, så over-
gangsbestemmelsen forlænges fra 10 til 15 år med henblik på at
give mulighed for, at kommuner, hvor det måtte være relevant, kan
implementere en sådan løsning med et supplerende skilt, som er
placeret 1,5 meter over jorden. Dermed skal kommunerne ikke
have indrettet deres skiltning inden august 2022, men får yderli-
gere 5 år hertil.
Med venlig hilsen
Trine Bramsen