Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2520509_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. januar 2022
2022-555
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 185:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor en chauffør med erhvervskøre-
kort ikke må køre erhvervskørsel i et lille B-køretøj?
Svar:
Jeg er af udvalgssekretariatet blevet oplyst om, at spørgeren er in-
teresseret i et svar i forhold til personbefordring.
Taxiloven blev moderniseret med lov nr. 1538 af 19. december
2017, som trådte i kraft fra 1. januar 2018. Lovændringen byggede
på den politiske aftale af 9. februar 2017 om en modernisering af
taxiloven, som blev indgået af den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokra-
tiet, Danske Folkeparti, Radikale Vestre og Socialistisk Folkeparti.
Med lovændringen blev kørekort til erhvervsmæssig personbefor-
dring og førerkort erstattet af ét chaufførkort i henhold til oven-
nævnte politiske aftale. I dag skal man som chauffør således have
et gyldigt kørekort til kategori B og et gyldigt chaufførkort for at
udføre erhvervsmæssig personbefordring i form a taxikørsel. Af
lovforslagets bemærkninger fremgår følgende:
”Det fremgår af den politiske aftale om modernisering af taxilo-
ven, at chauffører skal have førerkort til erhvervsmæssig person-
transport, og at kravet til kørekort til erhvervsmæssig personbe-
fordring afskaffes. […].
Det foreslås, at kørekortet til erhvervsmæssig personbefordring i
henhold til § 57, stk. 2, i færdselsloven afskaffes, og at førerkortet i
henhold til § 33, stk. 1, i taxibekendtgørelsen erstattes af et chauf-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvorfor en chauffør med et erhvervskørekort ikke er gældende til erhvervskørsel i et lille B-køretøj, til transportministeren
2520509_0002.png
Side 2/2
førkort i henhold til lovforslagets § 7, stk. 1, som alle førere af bi-
ler, der udfører erhvervsmæssig persontransport, skal være i be-
siddelse af.”
Eksisterende taxitilladelser og øvrige tilladelser, der er udstedt og
gyldige i henhold til den tidligere lovgivning, fastholder deres gyl-
dighed indtil tilladelsernes udløb.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht