Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2528993_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. februar 2022
2022-554
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 184:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 16/1-22 fra Mogens
Nygaard Christoffersen vedrørende togulykken på Storebælts-
broen, jf. TRU alm. del - bilag 142?
Svar:
Havarikommissionen har gennemført en grundig analyse af den
tragiske ulykke på Storebælt den 2. januar 2019, som blev offent-
liggjort med rapporten den 18. december 2019.
Havarikommissionen har den 13. januar 2022 offentliggjort sin
rapport med en analyse af hændelsen den 13. januar 2021, hvor en
trailer på et DB Cargo godstog sad løst ved passage af Storebælt.
Samlet set har Havarikommissionen gennemført grundige analyser
af kørslen med gods på jernbanen over Storebælt. Det er på bag-
grund af disse undersøgelser, at det er blevet opdaget, at problemet
med trailere, der sidder uforsvarligt fastspændt, ikke udelukkende
skyldes fejl ved læsningen, men også beror på problemer ved det
anvendte materiel.
Hændelser med ulåste trailere begrænser sig ikke kun til Danmark.
Der er også set lignende hændelser andre steder i Europa. Det har
dog i Europa tidligere været opfattelsen, at hændelserne alene skyl-
des læssefejl. Jeg er således enig med Mogens Nygaard Christoffer-
sen i, at der har vist sig at være en større risiko forbundet med trai-
lerne end tidligere antaget.
Jeg er derfor også tilfreds med, at vi fra dansk side i europæisk regi
har gjort, og stadig gør, opmærksom på, at problemerne med låse-
skamler på lommevogne ikke kun skyldes menneskelige læssefejl.
Dette for at få indført fælleseuropæiske løsninger på problemet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/1-22 fra Mogens Nygaard Christoffersen vedrørende togulykken på Storebæltsbroen, til transportministeren
2528993_0002.png
Side 2/3
Da banegodsbranchen i Danmark i høj grad er præget af transit-
kørsel, der benytter udstyr som godkendes i andre EU-lande, kan
problemet kun kommes til livs med en fælleseuropæisk løsning.
Det har dog været en svær kamp, da andre lande og det Europæi-
ske Jernbaneagentur (ERA) hidtil ikke har anerkendt det som et
problem. Med Havarikommissionens rapport om hændelsen den
13. januar 2021 tyder det dog nu på, at der fra europæisk side er
begyndt at komme en erkendelse af, at tilfælde med ulåste trailere
ikke kun skyldes læssefejl. Anbefaling nr. 1 i Havarikommissionens
rapport går også på, at ERA skal sikre entydige regler for vertikal
fastholdelse af trailere på lommevogne.
Da de fælleseuropæiske sikkerhedsregler for nuværende ikke tager
højde for problemet med lommevogne, hvor traileren ikke sidder
forsvarligt fastspændt, har vi i Danmark været nødt til at indføre
nationale tiltag for at opretholde sikkerheden.
Disse tiltag fremgår af Trafikstyrelsens påbud af 20. april 2021. I
påbuddet indgår bl.a. et krav til, at traileren skal veje minimum 14
tons ved passage af Storebælt, da der ikke er sikkerhed for, at låsen
kan holde traileren fast. Derudover er den pågældende låsetype for
hændelsen den 13. januar 2021 forbudt at bruge til transport af
gods i Danmark, og der er påbud om, at godsoperatører skal doku-
mentere, at den anvendte skammeltype er velegnet som sikker og
tilstrækkelig lås i forhold til fastgørelse af trailere på lommevogne.
Tiltagene er til gene for godsoperatørerne, da det gør det dyrere og
mere besværligt at fragte gods på banen, men de er indført i erken-
delsen af, at de nuværende europæiske sikkerhedsregler ikke er til-
strækkelige.
Jeg forventer selvsagt, at DB Cargo, som har ansvaret for de rele-
vante godstransporter over Storebælt, tager deres ansvar på sig og
sikrer, at transporterne foregår sikkerhedsmæssigt fuldt forsvar-
ligt.
Samtidig skal Trafikstyrelsen – som er uafhængig sikkerhedsmyn-
dighed for jernbanen – følge op på Havarikommissionens rapport
om hændelsen, og mit ministerium følger Trafikstyrelsens videre
håndtering af sagen tæt. Det omhandler særligt, at styrelsen skal
implementere en række nye tilsyn med godsjernbanevirksomhe-
der, herunder også uanmeldte tilsyn. Herudover vil ministeriet fo-
retage et review af Trafikstyrelsens håndtering af inspektionssagen
med DB Cargo Scandinavia A/S.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/1-22 fra Mogens Nygaard Christoffersen vedrørende togulykken på Storebæltsbroen, til transportministeren
2528993_0003.png
Side 3/3
I betragtning af banegodstransporternes internationale karakter er
der dog ingen tvivl om, at det rigtige vil være at finde en fælleseu-
ropæisk løsning.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen