Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. februar 2022
2022-554
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 184:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 16/1-22 fra Mogens
Nygaard Christoffersen vedrørende togulykken på Storebælts-
broen, jf. TRU alm. del - bilag 142?
Svar:
Havarikommissionen har gennemført en grundig analyse af den
tragiske ulykke på Storebælt den 2. januar 2019, som blev offent-
liggjort med rapporten den 18. december 2019.
Havarikommissionen har den 13. januar 2022 offentliggjort sin
rapport med en analyse af hændelsen den 13. januar 2021, hvor en
trailer på et DB Cargo godstog sad løst ved passage af Storebælt.
Samlet set har Havarikommissionen gennemført grundige analyser
af kørslen med gods på jernbanen over Storebælt. Det er på bag-
grund af disse undersøgelser, at det er blevet opdaget, at problemet
med trailere, der sidder uforsvarligt fastspændt, ikke udelukkende
skyldes fejl ved læsningen, men også beror på problemer ved det
anvendte materiel.
Hændelser med ulåste trailere begrænser sig ikke kun til Danmark.
Der er også set lignende hændelser andre steder i Europa. Det har
dog i Europa tidligere været opfattelsen, at hændelserne alene skyl-
des læssefejl. Jeg er således enig med Mogens Nygaard Christoffer-
sen i, at der har vist sig at være en større risiko forbundet med trai-
lerne end tidligere antaget.
Jeg er derfor også tilfreds med, at vi fra dansk side i europæisk regi
har gjort, og stadig gør, opmærksom på, at problemerne med låse-
skamler på lommevogne ikke kun skyldes menneskelige læssefejl.
Dette for at få indført fælleseuropæiske løsninger på problemet.