Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. februar 2022
2022-524
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. januar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 181:
Vil ministeren – gerne skematisk – redegøre for, hvor mange eks-
terne kvalitetssikringer der er foretaget ved brug af Ny Anlægsbud-
gettering siden 2015, og vurdere om hvorvidt de eksterne kvalitets-
sikringer generelt tilfører en merværdi til projekterne?
Svar:
Med Ny Anlægsbudgettering blev der indført krav om ekstern kva-
litetssikring af projekter med en særlig høj risikoprofil eller med en
totaludgift på mere end 250 mio. kr. for bane- og vejprojekter og
500 mio. kr. for bygningsprojekter. Sikringen skal ske i projektets
indledende faser (fase 1 og fase 2) og foretages af en uvildig tredje-
part.
Den eksterne kvalitetssikring skal gennemgå dokumentationen for
mængder og enhedspriser i projektet for at sikre, at denne doku-
mentation foreligger og giver et retvisende billede af anlægsover-
slaget samt projektets samlede risikoregister. Eventuelle gennem-
førte samfundsøkonomiske analyser af projektet skal også gennem-
gås. Yderligere forventes det, at den eksterne kvalitetssikring iden-
tificerer gode råd og forslag til projektet.
Dertil skal den eksterne kvalitetssikring vise Transportministeriet,
hvorvidt der er væsentlige årsager til, at det samlede beslutnings-
grundlag for projektet ikke kan ligge til grund for en politisk be-
slutning om at igangsætte projektet. Det er op til anlægsmyndighe-
den selv, om og i givet fald hvordan, råd og forslag fra kvalitetssik-
ringen bedst indarbejdes i projektgrundlaget.
Generelt har gennemførelsen af den eksterne kvalitetssikring på
Transportministeriets anlægsområde bidraget til konsolidering af