Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2528470_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. februar 2022
2022-477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 180
Vil ministeren redegøre for, hvor meget ekstra kapacitet der er be-
hov for i Movias linje 1-100 busser og S-busser, såfremt der skulle
være plads til at medbringe cykler og el-løbehjul i myldretiden mel-
lem henholdsvis kl. 07:00 og 09:00, og kl. 15:30 og 17:30, og hvad
det vil koste at sikre den fornødne kapacitet?
Svar:
Dette spørgsmål relaterer sig til Movias busser kapacitet, og på den
baggrund har ministeriet bedt Movia om at bidrage til besvarelsen
af spørgsmålet.
Movia har oplyst følgende, så jeg henholder til, idet jeg også henvi-
ser til besvarelsen af spørgsmål 178 (TRU alm. del):
”Det blev ikke vurderet, hvilke kapacitetsmæssige konsekvenser
det ville have, hvis cykler skulle kunne medtages i myldretiderne
uden negative konsekvenser for kørestolsbrugere etc., men i en ka-
pacitetssammenhæng er der i sagens natur en udfordring i den be-
grænsede plads i bussernes ”flexareal”, som kun rummer plads til
to enheder pr. bus. Det bemærkes i den sammenhæng, at efter-
spørgslen efter muligheden for cykelmedtagning må forventes at
være afhængig af skiftende eksterne forhold, såsom vejrlig, hvilket
vil gøre udnyttelsen af ekstra kapacitet uforudsigelig. Med til vur-
deringen af behovet for cykelmedtagning i myldretiden hører også,
at der i hovedstadskommunerne er S-tog og Metro i cykelafstand
samt, at turlængderne med bus i gennemsnit svarer til cykelture, så
behovet for langt de fleste er dækket med de muligheder.
Generelt vurderes det at være uforholdsmæssigt omkostnings-
tungt, hvis buskapaciteten under spidsbelastningen i myldretiden
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om, hvor meget ekstra kapacitet der er behov for i Movias linje 1-100 busser og S-busser, såfremt der skulle være plads til at medbringe cykler og el-løbehjul i myldretiden mellem henholdsvis kl. 07:00 og 09:00, og kl. 15:30 og 17:30, og hvad vil det koste at sikre den fornødne kapacitet, til transportministeren
2528470_0002.png
Side 2/2
skulle øges af hensyn til cykelmedtagning. Den maksimale buska-
pacitet er i forvejen tilpasset de maksimale passagertal i myldreti-
den, og indsættelse af yderligere busmateriel vurderes ikke at re-
sultere i passagerforøgelse, der står mål med de forøgede omkost-
ninger. I praksis vil det ikke være muligt at øge frekvensen på de
mest højfrekvente linjer i København, der i dag kører med ned til
3-4 minutter mellem hver afgang uden, at det udfordrer både
driftsafviklingen (rettidigheden) og pladsforholdene ved stoppeste-
derne.
I forbindelse med evaluering af forsøget vil der indgå en afdækning
af passagernes holdninger for og imod cykelmedtagning i myldreti-
den.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen