Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2528466_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. februar 2022
2022-477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 178
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det ikke er tilladt at medbringe
cykler eller el-løbehjul i Movias natbusser og linje 1A, 2A, 4A, 5C,
6A, 7A og 9A-busser natten til lørdag og søndag mellem kl. 00:30
og 04:30, jf. de offentlige tilgængelige råd og regler på Movias
hjemmeside?
Svar:
Dette spørgsmål relaterer sig til reglerne for cyklemedtagning i
Movias busser, og på den baggrund har ministeriet bedt Movia om
at bidrage til besvarelse af spørgsmålet. Movia har oplyst følgende,
så jeg henholder til:
”Movias
bestyrelse besluttede i efteråret 2020, at der med start i
2021 skulle gennemføres et toårigt forsøg med cykel- og elløbehjul-
smedtagning i alle Movias almindelige busser, også i hovedstads-
området. Det havde i en årrække allerede været en mulighed i Syd-
og Vestsjælland, samt i mange dele af hovedstadsområdet, men
ikke i alle busser.
Der var stigende interesse i de regioner og kommuner, som ejer
Movia, for at indtænke cykler sammen med den kollektive trans-
port, og samtidig har DOTs analyser af potentialer for at vinde
kunderne tilbage til den kollektive transport efter Coronakrisen pe-
get på, at bedre mulighed for at medbringe cykler kan være et ele-
ment. På den baggrund ønskede Movias bestyrelse at udvide mu-
ligheden til også at omfatte alle de mange passagertunge linjer i
hovedstadsområdet som et forsøg på 2 år. Forsøget skal over to år
afdække, om der opstår udfordringer med manglende plads til bar-
nevogne, kunder i kørestol osv., eller om cykelmedtagning giver
anledning til udfordringer mellem chaufføren, som har ansvaret
for om der er plads i bussen, og kunder, eller kunder imellem.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om, hvorfor det ikke er tilladt at medbringe cykler eller el-løbehjul i Movias natbusser og linje 1A, 2A, 4A, 5C, 6A, 7A og 9A-busser natten til lørdag og søndag mellem kl. 00:30 og 04:30, jf. de offentlige tilgængelige råd og regler på Movias hjemmeside, til transportministeren
2528466_0002.png
Side 2/2
Forsøget betyder, at kunder kan medbringe cykel eller el-løbehjul,
såfremt der er plads, i alle Movias almindelige busser på 12 meter
eller længere, dog ikke natten til lørdag og søndag i natbusser og på
linje 1A, 2A, 4A, 6A, 7A, 9A og 5C, eller i myldretiderne i buslin-
jerne 1 – 100 samt S- og E-busser. Undtagelserne skal sikre den
nødvendige passagerkapacitet i myldretiderne.
Forsøget blev igangsat i juni 2021 efter ophævelse af coronarestrik-
tioner i den kollektive transport og skal evalueres efter en periode
på 2 år. Forsøget indebærer en mærkbar forbedring af mulighe-
derne for at kombinere cykel og el-løbehjul med bus, og ensarter
reglerne for medtagning af cykel- og elløbehjul i hele Movias om-
råde. Det gør det nemmere for kunderne at forstå.
I en almindelig bus er der plads til samlet to såkaldte enheder,
hvormed menes cykler, el-løbehjul, barnevogne, rollatorer eller kø-
restole. To enheder optager plads svarende til 7-8 stående rej-
sende.
Som led i forsøgsdesignet indgik busoperatørernes erfaringer med
de hidtidige regler for cykelmedtagning og deres vurdering af udvi-
delsen af cykelmedtagning. Et væsentligt input var, at busoperatø-
rerne vurderede, at cykelmedtagning kunne udgøre et problem i
natbusserne i weekender, hvor der er erfaring for mange kunder og
trængsel i busserne.
Movia indhentede også vurderinger fra kommunerne og regio-
nerne på administrativt niveau, og der blev herfra blandt andet gi-
vet væsentligt input om, at pladsen i busserne skal prioriteres for
kørestole, rollatorer, barnevogne m.v.
Restriktionen for cykelmedtagning om natten i weekender skal li-
geledes ses i lyset af pres på kapaciteten.
Ved forsøgets tilrettelæggelse har det været et fokuspunkt, at den
øgede cykelmedtagning ikke skulle medføre forringet adgang for
kunder med kørestol, rollator eller barnevogn, hvilket der ville
være forøget risiko for, hvis ordningen også skulle gælde i myldre-
tiden.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen