Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. februar 2022
2022-476
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 177:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange husstande som ville være
udsat for et støjniveau over det anbefalede, såfremt man sænkede
den vejlede støjgrænse for vejstøj til gennemsnitligt 53 dB og 45 dB
om natten, den vejledende støj-grænse for jernbanestøj til gennem-
snitligt 54 dB og 44 dB om natten, den vejledende støjgrænse for
flystøj til gennemsnitligt 45 dB og 40 dB om natten, og den vejle-
dende støjgrænse for vindmøllestøj til gennemsnitligt 45 dB, jf.
WHO's anbefalinger?
Svar:
I Danmark er det Miljøstyrelsen, som fastsætter de vejledende
grænseværdier for danske myndigheders vurdering af støjforhold.
Det er Miljøstyrelsen, der er myndighed på områderne for støj fra
lufttrafik og vindmøller. Under Transportministeriets ressort er det
Vejdirektoratet og Banedanmark, som udarbejder støjkortlægning
og støjhandlingsplan for henholdsvis veje og baner.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet og Ba-
nedanmark og bedt dem redegøre for, hvorvidt der i deres organi-
sationer er lavet opgørelser over hvor mange husstande, der vil
være udsat for et støjniveau over det, der er anbefalet i WHO’s rap-
port
1
fra 2018.
Styrelserne har oplyst, at de hidtil ikke har lavet samlede opgørel-
ser over husstande eller beregninger baseret på WHO’s anbefalin-
ger.
Link til WHO-rapporten:
http://www.euro.who.int/__data/as-
sets/pdf_file/0008/383921/noise-guidelines-eng.pdf?ua=1
1