Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2534240_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. februar 2022
2022-476
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 177:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange husstande som ville være
udsat for et støjniveau over det anbefalede, såfremt man sænkede
den vejlede støjgrænse for vejstøj til gennemsnitligt 53 dB og 45 dB
om natten, den vejledende støj-grænse for jernbanestøj til gennem-
snitligt 54 dB og 44 dB om natten, den vejledende støjgrænse for
flystøj til gennemsnitligt 45 dB og 40 dB om natten, og den vejle-
dende støjgrænse for vindmøllestøj til gennemsnitligt 45 dB, jf.
WHO's anbefalinger?
Svar:
I Danmark er det Miljøstyrelsen, som fastsætter de vejledende
grænseværdier for danske myndigheders vurdering af støjforhold.
Det er Miljøstyrelsen, der er myndighed på områderne for støj fra
lufttrafik og vindmøller. Under Transportministeriets ressort er det
Vejdirektoratet og Banedanmark, som udarbejder støjkortlægning
og støjhandlingsplan for henholdsvis veje og baner.
Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet og Ba-
nedanmark og bedt dem redegøre for, hvorvidt der i deres organi-
sationer er lavet opgørelser over hvor mange husstande, der vil
være udsat for et støjniveau over det, der er anbefalet i WHO’s rap-
port
1
fra 2018.
Styrelserne har oplyst, at de hidtil ikke har lavet samlede opgørel-
ser over husstande eller beregninger baseret på WHO’s anbefalin-
ger.
Link til WHO-rapporten:
http://www.euro.who.int/__data/as-
sets/pdf_file/0008/383921/noise-guidelines-eng.pdf?ua=1
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange husstande som ville være udsat for et støjniveau over det anbefalede, såfremt man sænkede den vejlede støjgrænse for vejstøj til gennemsnitligt 53 dB og 45 dB om natten, den vejledende støjgrænse for jernbanestøj til gennemsnitligt 54 dB og 44 dB om natten, den vejledende støjgrænse for flystøj til gennemsnitligt 45 dB og 40 dB om natten, og den vejledende støjgrænse for vindmøllestøj til gennemsnitligt 45 dB, til transportministeren
2534240_0002.png
Side 2/2
Imidlertid har styrelserne udarbejdet skøn til brug for besvarelsen
af nærværende udvalgsspørgsmål.
For så vidt angår støj fra veje, har Vejdirektoratet oplyst følgende:
”Ifølge Vejdirektoratets støjkortlægning af statens veje fra 2017 var
ca. 205.000-218.000 boliger udsat for et gennemsnitligt støjniveau
over 55 dB, mens der var 119.000-129.000 boliger, der var udsat
for støjniveauer over 50 dB om natten.
Vejdirektoratet skønner, at antallet af boliger udsat for støj over
WHO´s anbefalinger, henholdsvis gennemsnitligt 53 dB og 45 dB
om natten langs statsvejene, er ca. 35-40 pct. højere end disse op-
gørelser.
Det skal bemærkes, at langt hovedparten af de vejstøjbelastede bo-
liger i Danmark, skønsmæssigt mere end 85 pct., er beliggende
langs de kommunale veje.”
For så vidt angår støj fra jernbanetrafik, har Banedanmark oplyst
følgende:
”Banedanmark har tidligere i forbindelse med Miljøstyrelsens un-
dersøgelser af WHO's anbefalinger udarbejdet en opgørelse over
støjbelastede boliger. Støjkortlægningen omfattede kun jernbaner
og jernbanestrækninger med mere end 30.000 togpassager pr. år
og jernbanestrækninger beliggende i samlede byområder med
mere end 100.000 indbyggere.
Kortlægningens støjniveau, jf. Miljøstyrelsens bekendtgørelse (på
55 dB), er på niveau med det støjniveau, som WHO anbefaler (54
dB). Banedanmark vurderede i 2019, at der langs de større jernba-
ner findes 57.426 boliger, der belastes af støj over 55 dB, og at det
svarer til ca. 120.000 mennesker.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen