Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2536609_0001.png
1. marts 2022
J.nr. 2022 - 654
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 176 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om, hvordan den markante stigning i salget af pluginhybridbiler forventes at påvirke statens provenu i årene 2022-2030, sammenlignet med fremskrivningerne der lå til grund for aftalen Grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, til skatteminsteren
2536609_0002.png
Spørgsmål
Vil ministerens redegøre for, hvordan den markante stigning i salget af pluginhybridbiler
forventes at påvirke statens provenu i årene 2022-2030, sammenlignet med fremskrivnin-
gerne der lå til grund for aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten” fra december 2020?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen (So-
cialdemokratiet), RV, SF og EL blev bilafgifterne omlagt for at øge udbredelsen af nul- og
lavemissionsbiler (typisk el- og plug-in hybridbiler).
Omlægningen indebærer således afgiftslempelser til nul- og lavemissionsbiler,
jf. svaret på
TRU alm. del
spm. 173.
Med omlægningen i 2020 blev de hidtige afgiftslempelser til plug-
in hybridbiler i høj grad videreført, og dermed blev de ellers planlagte afgiftsstigninger an-
nulleret.
Afgiftslempelsen til plug-in hybridbiler bliver dog gradvist mindre ift. elbiler som følge af
en løbende større indfasning af registreringsafgiften på plug-in hybridbiler. Således stiger
indfasningsprocenten for plug-in hybridbiler hvert år frem mod 2030, mens indfasnings-
procenten for elbiler først stiger fra 2026,
jf. svaret på TRU alm. del
spm. 175.
På FL21 blev det samlede provenu fra registreringsafgiften skønnet til at udgøre ca. 18,2
mia. kr. i 2021. Ud fra regnskabstal for 2021 har registreringsafgiften givet et provenu på
ca. 16,3 mia. kr., svarende til en afvigelse på ca. 1,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Afvigelsen skyldes
primært det høje salg af nul- og lavemissionsbiler, men også et generelt lavt salg af køretø-
jer i 2021.
2021 var et år præget af ekstraordinær usikkerhed for bilmarkedet og bilkøbere pga. co-
rona, og sidst nybilsalget var på samme niveau som i 2021 var tilbage i 2014. Det må for-
ventes, at niveauet igen kommer op på et mere normalt leje bl.a. i takt med, at coronapan-
demien når sin ende. Omvendt har antallet af brugte biler været forholdsvist højt i 2021,
hvilket formentlig skyldes udsigten til lange leveringstider på nye biler, som har fået flere
til at købe en brugt bil.
Tabel 1. Provenuskøn for registreringsafgiften og regnskabstal, 2021
Mia. kr.
Registreringsafgift
FL21
2021
18,2
Regnskabstal for
2021
16,3
Afvigelse
1,9
Anm.: Registreringsafgiften vedrører alle køretøjer inkl. varebiler, motorcykler, autocampere mv.
Kilde: FL21 og regnskabstal.
Der er stor usikkerhed forbundet med at fremskrive bilsalget og bilbestanden. Det for-
ventes, at Energistyrelsen vil offentliggøre en ny Klimafremskrivning i april måned, som
vil kunne bruges til at beregne et opdateret skøn for udviklingen i provenuet fra registre-
ringsafgiften frem mod 2030.
Side 2 af 2